2.12.2022 14.16, Rubrika: Přehrady a vodní díla
Energetická krize i Green Deal zvyšují důležitost vody i plavby
Současné i budoucí problémy s distribucí energetických zdrojů a cíle Zelené dohody (Green Deal) týkající se snížení produkce emisí a restrukturalizace dopravních cest povedou, nebo by alespoň vést měly, k přehodnocení současných postojů, například v oblasti lodní dopravy.
Shodli se na tom účastníci v pořadí devátého Děčínského dialogu o vodě, který proběhl tento týden v sídle odboru životního prostředí magistrátu statutárního města Děčín. Jedním z hlavních témat byl i proto logicky plavební stupeň Děčín jako základní podmínka splavnění Labe do Německa právě pro nákladní lodě. Současné vedení města, jak opakovaně zdůraznil 1. náměstek primátora Děčína pro rozvoj a IT Jan Skalický, je přitom jednoznačně rozhodnuto učinit vše pro, aby byl plavební stupeň Děčín vybudován. Překážkou v tom by neměla být ani povinnost kompenzovat dopady stavby na životní prostředí, konkrétně na takzvané „stanoviště 3270“ charakterizované jako bahnité náplavy s výskytem byliny drobnokvět pobřežní. Jednu z možných forem kompenzací ukázala prezentace revitalizace úseku Vraňany-Hořín na Vltavě, jejíž první etapa byla oficiálně ukončena na podzim letošního roku. V uvedeném úseku Vraňany-Hořín se mimochodem podle dobových statistik drobnokvět pobřežní v minulosti vyskytoval. Vhodné lokality jsou ale, jak také na Děčínském dialogu zaznělo, i v rámci samotného Povodí Labe.
Pokud se pak týká výhrad vůči splavnění Labe od Děčína do Německa, další z prezentací zase ukázala, že právě v Německu slouží jako vodní cesty pro nákladní dopravu i prudší a kratší řeky, než je dotčený úsek řeky Labe na našem území. Účastníci Děčínského dialogu se také shodli na potřebě spolupráce obcí na toku Labe a cíleném zvyšování turistické atraktivity jednotlivých lokalit spojených právě s blízkostí Labe. Starosta Roudnice nad Labem pak v této souvislosti prezentoval vizi erbovní stěny měst ležících na Labi, kterou chce Roudnice vybudovat po ukončení rekonstrukce tamní železniční tratě.
Vybudování plavebního stupně Děčín podporuje i Ministerstvo dopravy. Ten by podle ministra Martina Kupky mimo jiné zvýšil možnosti dopravovat některé zboží po vodě a zlepšil podmínky pro plavbu nejen u Děčína. Součástí stupně by navíc měla být i malá vodní elektrárna, která by zásobovala energií obyvatele Děčína. Kompenzovat dopady stavby je kromě toho možné i podle nejnovější studie, kterou zpracovala Technologická agentury ČR.
Vybudování plavebního stupně Děčín by pomohlo také naplnit jeden z cílů Zelené dohody, která počítá s převedením 75 procent pozemní nákladní dopravy na železnici a vodní cesty.
Naše voda – Petr Havel, ilustrační foto (loděnice Děčín) Naše voda – Nina Havlová
2.12.2022 14.16, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Lodní doprava, Vodní dopravaAktuality
Přístav v Lysé n.L. nabídne stání pro 43 lodí, příští rok má začít projektování
Akt. 24.11.2024 0.02Rubrika: Čistota vody a rekreace, Lodní doprava
Vodárny Pardubice plánují dvousložkovou cenu, malodběratelé by platili víc
Akt. 23.11.2024 17.02Rubrika: Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace