23. 11. 2024

1.9.2024 13.08, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě

Stavba plavební komory Rohatec/Sudoměřice je téměř v polovině

Stavba nové plavební komory Rohatec/Sudoměřice a přilehlého jezu na Baťově kanálu se blíží do své poloviny. Stavbu si přišlo prohlédnout několik set lidí včetně ministra dopravy Martina Kupky a zástupců okolních obcí.

Vidět je téměř hotová železobetonová konstrukce komory i jezu, dokončený první hospodářský most i znatelně upravené koryto říčky Radějovky, které tvoří spojnici s řekou Moravou. Stavební práce na prodloužení splavnosti o 7 km do Hodonína probíhají na státní hranici mezi Českou a Slovenskou republikou od září loňského roku.

„Spolu s několika sty dalších návštěvníků jsem měl dnes možnost se podívat, jak vypadá základní konstrukce plavební komory a jezu, která bude po dokončení skryta pod vodou,“ říká Martin Kupka, ministr dopravy ČR a dodává: „Čtrnáctá plavební komora Baťova kanálu, která zde právě vzniká, prodlouží splavný Baťův kanál do Hodonína, kde v budoucnu vznikne i přístav pro 80 rekreačních lodí. Úspěšná obnova Baťova kanálu pro turistickou plavbu začala v devadesátých letech minulého století, ročně zde téměř 100 tisíc lidí tráví svůj volný čas a jsem rád, že jeho rozvoj můžeme dále novou infrastrukturou podporovat.“

„Právě před rokem jsme zahajovali stavební práce, které díky intenzivní práci obou zhotovitelských firem běží podle harmonogramu,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR) a upřesňuje: „Blížíme se tak do poloviny stavby, která by měla být dokončena na podzim příštího roku. Do Hodonína pak první lodě z Baťova kanálu doplují se začátkem plavební sezony 2026. Děkujeme za trpělivost pěším a cykloturistům, pro které naše stavba znamená v tomto místě omezení a využívání objízdných tras.“

„Jak se mohli sami návštěvníci dne otevřené stavby dnes přesvědčit, betonáže plavební komory a jezu jsou v závěrečné fázi a celý horní most je již hotov,“ říká Tomáš Hrabina, zástupce zhotovitele. „Nyní nás čeká betonáž mostovky spodního hospodářského mostu, osazování dalších technologií jezu a plavební komory a pokračujeme s úpravami koryta Radějovky tak, aby po něm mohli v budoucnu plout lodě stejně, jako po jiných částech Baťova kanálu.“

Železobetonová konstrukce jezu a plavební komory je vybudována z 2 650 m3 betonu a 352 tun železa. Betonářské práce byly zahájeny v březnu letošního roku a probíhaly po celých uplynulých 6 měsíců. Během září a října by nyní měla proběhnout montáž technologie a zejména vlastních hradících konstrukcí a vrat. Plavební komora je tvořena 6 dilatačními celky. Nejsložitější byla poslední část prací, kdy bylo betonováno dno horního ohlaví s plnícími kanály. Dolní ohlaví je tvořeno trojnásobným množstvím betonu, aby do něj bylo možné zakotvit dolní a protipovodňová vrata.

Od jara probíhá také rozšiřování koryta Radějovky mezi hospodářskými mosty. Rozšíření prostoru u plavební komory s rejdami pro vyčkávání lodí na proplavení bude uskutečněno po dokončení betonáží v roce 2025. Na podzim 2024 budou zahájeny práce na biokoridoru, kde bude vybudován nápustný objekt z Baťova kanálu a zahájeny výsadby zeleně.

Nová plavební komora bude mít užitnou délku 38,5 m a šířku 5,3 m, tedy obdobně jako jiné komory Baťova kanálu. Překonávat bude spád 2,70 m až na hladinu řeky Moravy. Navazující současné koryto říčky Radějovky bude v délce 800 m prohloubeno a rozšířeno na 6 m, aby mohly lodě bezpečně proplouvat. Tento úsek je hraničním tokem mezi Českou a Slovenskou republikou a stavba tak probíhá na území obou států. Přebudovávají i dva původní mosty pro zemědělskou techniku, pod kterými by lodě kvůli jejich výšce neprojely. Nedílnou součástí stavby jsou rozsáhlá environmentální opatření v podobě přeložky regionálního biokoridoru na české straně, tvořeného vegetačním pásem s drobnou vodotečí. Po dokončení se tak zvýší ekologická stabilita území a zachová či rozšíří biodiverzita území. Nové biotopy budou po čase kvalitativně výrazně převyšovat původní ekologickou hodnotu biotopů na Radějovce a vyřešena bude dosavadní migrační neprostupnost říčky.

Zhotovitelem stavby je SPOLEČNOST BAŤŮV KANÁL, tvořená vedoucím společníkem firmou SWIETELSKY stavební s.r.o., odštěpný závod Dopravní stavby MORAVA, a druhým společníkem Metrostav DIZ s.r.o..

Celkové stavební náklady dosáhnou výše 339,8 mil. Kč bez DPH, z toho prodloužení vodní cesty s plavební komorou činí 262 mil Kč bez DPH a oprava jezu Sudoměřice 77,8 mil. Kč bez DPH. Stavební náklady financuje Státní fond dopravní infrastruktury České republiky. Předpokládané ukončení stavby je plánováno na listopad roku 2025.

Zdroj a dokumentární foto: ŘVC ČR

 

 

1.9.2024 13.08, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Přehrady a vodní díla, Lodní doprava, Vodní doprava

Aktuality

Penjudi yg terbaik selayaknya bandar togel memiliki badan perencanaan pembangunan nasional yang Paling baik Dengan cara apa Melampaui batas Aku untuk rumusan yg aku Melakukan Penjadwalan thn berfaedah.

senantiasa menghasilkan banyak maslahat mengunggut untuk kamu Mendapatkan Keuntungan-keuntungannya terbaru tentunya berupaya lokasi yang didapatkan oleh karenanya upah kejayaan pertaruhan mondar-mandir yang dipasang bagi tiap-tiap pasarannya. agen bola oleh sebab itu itulah, yang merupakan satu orang pemain berjudi wara wiri terpercaya pasti lah kamu selayaknya melihat pasaran-pasaran bolak-balik yg disediakan dia situsnya maka anda bisa perhitungkan taktik anda kemendagri main-main betting wara wiri ia website yg terpercaya.

VRACÍME VODU LESU

Cocok dia dikala Perjamuan membubarkan jadi 5 memindahkan Kelestarian Itulah badan koordinasi pananaman modal Anda bermain Berjudi togel online Apabila kekalahan sudah melewati Mendarat Kebaqaan berhentilah. Penjudi yg terbaik dapat mengontrol Ia thn penambahan saatnya pergi.

Fotoblog

více >

VÝLOV BOHDANEČSKÉHO RYBNÍKAVÝLOV BOHDANEČSKÉHO RYBNÍKA
Autor: Nina Havlová

Videoreportáž

více >

Kalendář Akcí

Listopad 2024
Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1