24.5.2013 8.52, Rubrika: Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla
Usnesení Rady Asociace krajů České republiky ke koridoru D-O-L
Propojení tří moří, tedy vodní koridor Dunaj-Odra-Labe podporuje mimo jiné Asociace krajů České republiky. Oficiální podporu projektu vyslovili představitelé krajů zhruba před měsícem. Vypovídá o tom následující dokument.
Podpora přípravy a postupné realizace vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe
Rada Asociace krajů České republiky
I. bere na vědomí
informaci předsedy Rady AKČR JUDr. Michala Haška o stavu přípravy vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (dále jen „ D-O-L“) a o postupu Ministerstva dopravy ČR při jeho přípravě a při projednávání zařazení tohoto projektu do nového návrhu transevropské dopravní sítě TEN-T,
II. konstatuje, že
a) řada hejtmanů se opakovaně vyjádřila kladně k územní ochraně vodního koridoru D -O -L, jakož i k jeho postupné realizaci,
b) sama příprava pokračuje liknavě, čehož důsledkem je absence základních dokumentů, které by usnadňovaly jednání na národní i mezinárodní úrovni, jakož i na půdě EU,
c) příprava není důsledně koordinována s dalšími investičními záměry, například s protipovodňovou ochranou území,
d) postup přípravy je navíc aktuálně ohrožen nesystémovým návrhem na zrušení investorské organizační složky státu Ředitelství vodních cest ČR
e) nikoli dostatečně důsledně a iniciativně jsou vedena jednání s partnerskými státy, která byla uložena ministru dopravy vládou usneseními č. 929/2009, č.49/2011 a č. 155/2012, neexistuje efektivní koordinace postojů na půdě EU, a to zejména s Polskem a Slovenskem,
f) jednání Ministerstva dopravy s orgány EK vedla k vyřazení vodního koridoru D-O-L z nového návrhu transevropské dopravní sítě TEN-T,
III. pověřuje
předsedu Rady AKČR JUDr. Michala Haška vyvolat v nejbližší možné době jednání s ministrem dopravy ve věci vodního koridoru D-O-L,
IV. stanovuje dosažení těchto hlavních cílů jednání s ministrem dopravy:
a) zrychlení a zefektivnění přípravy vodního koridoru D-O-L, [20]
b) pro úsporu veřejných prostředků lepší koordinaci investičních akcí vodohospodářského typu, zejména pak projekty vodocestné s projekty protipovodňové ochrany,
c) vynaložení veškerého úsilí na zachování, nebo urychlené znovuzařazení vodního koridoru D-O-L do systému TEN-T a stanovení konkrétních kroků k tomuto cíli,
d) intenzívnější koordinaci s partnerskými státy na úrovni bilaterální, multilaterální (např. V4) a na půdě EU,
e) zachování investorské organizace Ředitelství vodních cest ČR,
V. vyzývá
členy Rady AKČR, aby v jednotlivých územních samosprávných celcích, kterých se týká projekt vodního koridoru D-O-L a další vodocestné projekty, zvážili zpracování analýz se zaměřením na vyhodnocení:
– krátkodobých i dlouhodobých přínosů realizace projektu vodního koridoru D-O-L pro zaměstnanost,
– přínosů nákladní vodní dopravy rozvoj průmyslových a zemědělských podniků a z toho vyplývající zaměstnanost,
– přínosů rekreační plavby na atraktivitu regionů a zaměstnanost,
– možnosti účelné kombinace vodocestných projektů s projekty protipovodňové ochrany,
– možnosti přečerpávání dunajské vody vodním koridorem D-O-L do vodohospodářsky deficitních oblastí, zejména na jižní Moravě
– eliminaci možných konfliktů výstavby se zájmy ochrany životního prostředí, a to s využitím znalostí situace v konkrétních lokalitách s možností optimalizace trasy vedení vodního koridoru D-O-L,
VI. žádá
členy Rady AKČR, aby v jednotlivých územních samosprávných celcích, kterých se týká projekt vodního koridoru D-O-L a další vodocestné projekty, jmenovali konkrétního koordinátora pro styk s investorem a dalšími zainteresovanými orgány.
JUDr. Michal Hašek, předseda Rady Asociace krajů ČR
24.5.2013 8.52, Rubrika: Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla