3.2.2014 8.54, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Čistota vody a rekreace, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony
Bohemia Sekt plánuje nákup vinohradů za 100 milionů korun
Největší vinařská firma v Česku, Bohemia Sekt, chystá další investice do vinic. Informují o tom Hospodářské noviny s tím, že firma chce v budoucnosti sklízet hrozny ze 600 hektarů vinic oproti stávajícím 400 hektarům.
„Jednou z největších bariér našeho růstu je nedostatek moravských hroznů, proto potřebujeme minimálně o dalších dvě stě hektarů rozšířit naše kapacity,“ říká generální ředitel společnosti Ondřej Beránek. Ať už do osazení nových ploch, nebo akvizicí stávajících vinohradů chce firma investovat sto milionů korun, dalších sto milionů do roku 2019 se firma chystá vložit do vylepšení svých provozů.
Společnost, kam kromě výroby sektů ve Starém Plzenci patří také značky tichých vín jako Habánské sklepy, Víno Mikulov, Chateau Bzenec a Vinařství Pavlov, je s téměř deseti miliony kilogramů sklizených hroznů největším zpracovatelem tuzemského vína v Česku. Sekty v barech po skleničkách Bohemia Sekt loni utržil 1,5 miliardy korun. Většina tržeb sice připadala na tradiční sekty a šumivá vína, meziroční růst byl ale u sektů jen jednoprocentní, zatímco u tichých vín téměř tříprocentní.
Firma se svými sekty sice podle Retail Auditu společnosti Nielsen posílila svoji pozici na trhu na 70 procent, což znamená, že sedm z deseti sektů a šumivých vín koupených v Česku v obchodech pocházelo ze Starého Plzence. Jenže: v restauracích zájem o sekty klesá. „Gastronomie je ale důležitá jako místo tvorby značky,“ konstatuje obchodní ředitel Bohemia Sektu Petr Černý. „Nově chystáme v restauracích a barech podporu prodeje našich sektů po skleničkách,“ přibližuje reakci firmy na situaci Černý.
Jinak se ale Bohemia Sekt chce do budoucna dál hodně věnovat spíše podpoře svých tichých vín. „U sektů se při propagaci snažíme budovat celou kategorii. U tichých vín máme tržní podíl menší, máme tu prostor pro větší podporu jednotlivých svých značek,“ podotýká Černý ke strategii firmy do budoucnosti. Třeba vín pod značkou Habánské sklepy se loni prodalo meziročně o 23 procent víc – tedy 4,1 milionu lahví. Už čtvrtý rok po sobě šlo o nejrychleji rostoucí značku společnosti.
Skupinu Bohemia Sekt vlastní v Německu sídlící nadnárodně působící společnost Henkell. Podle Černého jde pro Henkell o dlouhodobou strategickou investici a zisky tuzemské dcery zůstávají v Česku. Vazba na jednoho z globálních lídrů trhu sektů a prosecca je pro českou značku výhodná mimo jiné kvůli větším exportním možnostem.Dnes Bohemia Sekt vyváží své výrobky do dvaadvaceti zemí světa, export tvoří přibližně pět procent tržeb firmy. „Česko není ve světě vnímáno jako vinařská země. I když postupně se to mění. Limitem je právě množství hroznů vyprodukovaných v tuzemsku,“ vysvětluje Černý.
Podle dostupných statistik je Česká republika soběstačná vínem jen z jedné třetiny, dvě třetiny spotřebovaného vína jsou import. „Výměra vinic ale nemá kam dál moc výrazně růst. Nebudeme nikdy velkými exportéry,“ soudí Černý.
Kromě vín působí Bohemia Sekttaké na trhu lihovin jako výrobce a distributor Pražské vodky nebo značky Dynybyl. Co se tržeb Bohemia Sektu za lihoviny týče, firma zvýšila své prodeje oproti roku 2012 poznamenaném prohibicí, o 4 procenta. Pozici tvrdého alkoholu v portfoliu skupiny Bohemia Sekt vysvětluje Černý takto: „Je to naše třetí strategická noha, není to bokovka. Výroba vín je významně závislá na přírodních podmínkách, počasí. U lihovin toto není zásadní. V době neúrody nám to pomáhá. Když to vezmu z druhého konce, metanolová kauza poškodila naši výrobu lihovin, mohlo tedy pomoct víno.“
Zdroj: Hospodářské noviny, ilustrační foto Naše voda – Nina Havlová
3.2.2014 8.54, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Čistota vody a rekreace, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony