16.5.2014 8.59, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Rybářství a rybníkářství, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Komentář týdne
ŘVC vzalo obhajobu své existence za správný konec
Hned tři nová přístaviště pro lodní dopravu, která mohou využívat i privátní rejdaři a majitelé drobných vodních plavidel, tento týden obohatí zázemí pro lodní dopravu na českých řekách.
Stalo se tak zejména zásluhou Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC), organizace, o jejímž zrušení se ještě před dvěma roky vážně uvažovalo, neboť její existence nebyla v rámci trendu optimalizace státní správy politicky považována za potřebnou. Redukce stávajících státních, polostátních či vzájemně se svými činnostmi dublujících organizací je přitom ve své obecné interpretaci víceméně správná. Jiná otázka už ale je, které by to měly být, a co bude důsledkem takových kroků.
V případě vodní dopravy, která je ve vnímání tuzemské politiky i společnosti oproti automobilové i vlakové dopravě naprostou popelkou, by přitom, jak se ukazuje, vedlo zrušení ŘVC v praxi nejspíše k tomu, že by se ze stávající Popelky stala miniPopelka. Nebyl by prostě nikdo, kdo by za jinak velmi ekologický způsob transportu zboží i lidí na nějaké oficiální bázi loboval a bojoval. Aktuálně otevíraná veřejná přístaviště přitom dokazují, že by to byla pro společnost škoda.
Rekreační a dopravní potenciál našich řek je totiž něco, v čem má naše země zejména v pojetí veřejné turistiky obrovské rezervy oproti zahraničí, kde je romantika vodních toků mnohem více využívána, aniž by ale ohrožovala (zejména ve vyspělých zemích) kvalitu vody. Atmosféra plavby po vodních tocích je dávným přirozeným, ale i estetickým zážitkem pro lidskou společnost, což se u nás projevuje v praxi třeba fenoménem vodáctví. Přesto ani tam, stejně jako v případě klasické vodní dopravy, nebyla a dosud není upřena odpovídající pozornost politiků.
Aktivita ŘSD by mohla tuto pozornost zvýšit. Především proto, že se nová přístaviště setkala s velkým zájmem obcí, v jejichž katastrech se nachází, a například podle starosty Dolních Zálezel vznikly i díky informacím o novém veřejném kotvišti v jeho blízkém okolí dvě nová restaurační zařízení. Podpora obcí je přitom pro ŘSD a oprávněnost jeho existence důležité spojení v obecné obhajobě podpory lodní dopravy v ČR. Zdá se tedy, že tentokrát svou roli vzalo ŘSD za správný konec.
Klíčová je přitom kontinuální aktivita při prezentaci nových projektů, která je základní podmínkou pro vytváření povědomí o lodní dopravě a obecně o využití vodních toků v ČR v očích laické veřejnosti. Lze se totiž oprávněně domnívat, že dřívější teze o rušení ŘVC byly živeny také skutečností, že o sobě tato organizace veřejně téměř nedávala vědět. To se, zdá se, mění, což je dobře. I pro lodní dopravu totiž platí někdejší slogan výstižně demonstrující důležitost veřejné viditelnosti ve společnosti „Kdo není v katalogu Gratis, jako by nebyl“.
Petr Havel, Naše voda, foto Naše voda – Nina Havlová
16.5.2014 8.59, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Rybářství a rybníkářství, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Komentář týdneAktuality
Výročí Karlínské vodárny: Historie a zajímavosti unikátní stavby
Akt. 25.11.2024 10.21Rubrika: Vodovody a kanalizace
Směrnice EU nutí pardubické vodárny investovat miliardy do čištění odpadních vod
Akt. 25.11.2024 8.58Rubrika: Čistota vody a rekreace, Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace