26.10.2011 12.18, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Voda a naše peněženka
Je to jinak: Za agresivitu amerických teenagerů nemohou jen sladké limonády
Ačkoli nadměrná konzumace sladkých sycených limonád zejména dětské a dospívající populaci na zdraví nepřidá, není zdaleka jisté, jak o tom informovala tuzemská média, že tyto nápoje způsobují agresivitu svých konzumentů.
Podle zprávy ČTK přitom našli vědci v USA „šokující spojení“ mezi násilím u dospívajících jedinců a množstvím slazených sycených limonád, které vypijí. Informace dále hovoří o tom, že u středoškoláků z Bostonu, kteří vypili více než pět plechovek nedietních nealkoholických bublinkových nápojů týdně, byla zjištěna o 15 procent vyšší pravděpodobnost agresivního chování, než u vrstevníků, kteří pili sladkých limonád méně.
Jak ale v rozhovoru pro portál Naše voda uvedla dnes Eva Gottvaldová ze sekce ochrany a podpory zdraví Ministerstva zdravotnictví ČR, zmíněný výzkum se týkal teenagerů z veřejných škol, přičemž většina respondentů byla hispánského nebo afro-amerického původu. „Problém tak zdaleka nemusí být jen v těchto nápojích,“ konstatovala Gottvaldová.
Míra agresivity se naopak může spíše odvíjet od sociální oblasti zkoumaných teenagerů a s tím souvisejících nesprávných stravovacích návyků. „Nižší socioekonomické vrstvy mají tendenci jíst více „junk“ food, takže souvislost více nápojů = více agresivity, bude založena asi na úplně jiných příčinách, kde nápoje hrají spíše prováděcí a doplňující roli,“ myslí si Gottvaldová. Sociálně slabší jedinci mají navíc podle ní tendenci jíst více potravin, které jsou levnější a „high in fat sugar and energy“. Je to pro ně výhodnější, díky principu „cost benefit ratio,“ tedy za méně peněz více energie, protože ovoce či zelenina je tolik nenasytí. I díky tomu mají děti z nižších sociálních vrstev horší stravovací návyky, charakterizované vyšší spotřebou fast food a soft drinků.
A bez ohledu na způsob stravy jsou také obvykle agresivnější.
Petr Havel
26.10.2011 12.18, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Voda a naše peněženka