21.5.2017 0.59, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Nejčtenější
Sen generací se splnil: Od soboty je pro lodě splavná Vltava už z Budějovic
Menší lodě mohou ode soboty doplout z Českých Budějovic až do Prahy a dál do Evropy. Umožní jim to otevření nové plavební komory na Hněvkovickém jezu. Je to poslední zdymadlo na vltavské vodní cestě z Českých Budějovic do Prahy. Slavnostnímu otevření přihlížely stovky lidí.
„Lodě do šířky tří metrů a hmotnosti 3,5 tuny jsou schopné překonat přehradní nádrže Orlík a Slapy a doplují tedy až do Prahy a tím pádem do celé Evropy. Nikoli s nadsázkou lze říci, že ode dneška jsou České Budějovice spojené vodní cestou s Hamburkem,“ řekl ČTK mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský. Na Slapech i Orlíku chce Ředitelství vodních cest v budoucnu vybudovat velké výtahy také pro výletní parníky. Slavnosti se dnes zúčastnil i ministr dopravy Daň Ťok (ANO).
Na slavnostní otevření nové plavební komory přijelo do Hněvkovic také několik desítek lodí, které vypluly tento týden z Prahy. Byla mezi nimi i replika historické lodě vyrobené v 19. století pro jihočeského průmyslníka, loďmistra a stavitele Vojtěcha Lanny. Posádku tvořili divadelníci, představující Lannu a jeho družinu. „Jeli zkontrolovat, jestli byla postavena dobře a přispěje k pokračování tradice plavby po Vltavě,“ řekl s nadsázkou Bukovský.
Vltava byla už v dávné historii hojně využívanou vodní spojnicí měst zakládaných při jejím toku. Postupně sloužila pro nákladní přepravu soli, dřeva a dalších materiálů z jihu Čech až do Prahy. Plavbě na Vltavě definitivně zamezila výstavba Vltavské kaskády, soustavy devíti vodních děl od Lipna po nádrž ve Vraném poblíž Prahy, která se začala budovat v 30. letech 20. století. Poslední vor proplul rozestavěnou Orlickou přehradou 12. září 1960.
Podle řady odborníků na cestovní ruch může dokončení stavby plavební komory v Hněvkovicích přilákat k Vltavě množství turistů. „Při srovnání například s Baťovým kanálem, který ročně navštíví kolem 80.000 lidí, má Vltava ještě výrazně větší potenciál,“ řekla už dříve Markéta Kubešová z Infopointu Vltava. Řeku a její okolí by v úseku od Českých Budějovic na orlickou nádrž podle ní mohlo za rok navštívit až 100.000 turistů.
Obnova vodní cesty po Vltavě začala v roce 2006. Jen stavba plavební komory v Hněvkovicích, která začala loni na jaře, vyšla zhruba na 200 milionů korun. Splavnění řeky má podle některých názorů ještě zvýšit zájem o Jihočeský kraj.
Zdroj:ČTK