5.1.2019 0.39, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony, Lodní doprava
Povodí pokračuje v přípravě výstavby plavební komory na Smíchově
Statní podnik Povodí Vltavy pokračuje v přípravě zamýšlené výstavby druhé plavební komory u pražského Dětského ostrova na Smíchově. ČTK to sdělil mluvčí podniku Hugo Roldán a starosta Prahy 5 Daniel Mazur (Piráti). Důvodem výstavby je nedostatečná kapacita současné plavební komory.
Povodí Vltavy tak v přípravách pokračuje navzdory dlouhodobému odmítavému postoji Prahy 5, která už zaslala magistrátu k řízení námitky. Podnik má pro stavbu platné stanovisko EIA posuzující vliv stavby na životní prostředí i kladný posudek památkářů. Stavba by trvala dva až tři roky a vyšla na asi půl miliardy korun.
Podle informací ČTK zvolilo Povodí Vltavy postup takzvaného navazujícího řízení na EIA. Znamená to, že o stavbě už nebude rozhodovat stavební úřad Prahy 5, který ji zamítl, ale vodoprávní úřad. Ten by se nemusel ohlížet na rozhodnutí úřadu. „Je to jeden z možných postupů daných stavebním zákonem. Příprava stavby je ve fázi shromažďování vyjádření a závazných stanovisek,“ uvedl Roldán.
Právě tento postup se nelíbí radnici a podala proti němu námitku. Podle Mazura není možné, aby magistrát vydal stanovisko EIA a následně stavbu povoloval prostřednictvím svého odboru. „Náš stavební úřad by měl stavbu řešit. Počkáme, jak bude s našimi námitkami naloženo, pak se rozhodneme, co dál. Stavba komory je pro nás nadále nepřijatelná,“ řekl Mazur.
Stavební úřad Prahy 5 zamítl výstavbu komory loni v květnu. Stavba by měla stát na osmi pozemcích v katastru Smíchova a Malé Strany, avšak pouze na třech z nich je podle územního plánu možné ji umístit.
Další problém je podle radnice to, že část stavby má být na Dětském ostrově, který je ale v územním plánu vymezen jako plocha pro parky, zahrady či hřbitovy. Komora by navíc omezila využití ostrova a narušila jeho vizuální propojení se Střeleckým a Slovanským ostrovem. „Záměr jde proti rozvoji městské části, nechceme, aby bylo využití ostrova takto omezeno,“ řekl Mazur.
Podle starosty by navíc vzrostly míra hluku a znečištění ovzduší, neboť komorami by proplouvalo více lodí. Stávající komorou propluje ročně kolem 28.000 lodí, tedy zhruba 80 denně.
Zdroj: ČTK, ilustrační foto: wikimedia commons
5.1.2019 0.39, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony, Lodní doprava