8.1.2019 13.40, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Lodní doprava
O plavební komoře na Smíchově bude jasno do konce února
O zamýšlené nové plavební komoře u pražského Dětského ostrova bude jasno do konce února. Do té doby má řízení o stavbě ukončit magistrátní vodoprávní úřad. Na dotaz ČTK to dnes uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Komoru chce budovat státní podnik Povodí Vltavy (PV) kvůli nedostatečné kapacitě té současné.
Naopak proti stavbě je Praha 5, jejíž stavební úřad stavbu loni zamítl. Povodí Vltavy má platné stanovisko EIA posuzující vliv stavby na životní prostředí i kladný posudek památkářů. Stavba by trvala dva až tři roky a vyšla na asi půl miliardy korun.
Stavební zákon umožňuje zvolit PV jeden ze dvou postupů. V prvním požádá stavební úřad Prahy 5 o umístění stavby, pak požádá vodoprávní úřad na magistrátu o stavební povolení. Stavební úřad městské části však stavbu zamítl.
PV proto přistoupilo k druhé možnosti, a to využít tzv. společného řízení o umístění a povolení stavby přímo na vodoprávním úřadu. „Investor tak nově přepracoval dokumentaci a využívá společného řízení, i to se samozřejmě řídí stavebním zákon. Praha 5 je účastníkem řízení a vodoprávní úřad v tuto chvíli shromažďuje veškeré dokumenty. Ukončení řízení předpokládáme nejpozději do konce února,“ uvedl Hofman.
Zvolený postup se nelíbí vedení Prahy 5, která proti němu podala námitku. Starosta Daniel Mazur (Piráti) ČTK minulý týden řekl, že by měl stavbu řešit a rozhodovat o ní stavební úřad. „Stavba komory je pro nás nadále nepřijatelná,“ řekl. Podle starosty by výstavbou vzrostly míra hluku a znečištění ovzduší, neboť komorami by proplouvalo více lodí. Nynější propluje ročně kolem 28.000 lodí, tedy zhruba 80 denně.
Další obtíží je, že stavba neodpovídá územnímu plánu. Měla by stát na osmi pozemcích v katastru Smíchova a Malé Strany, avšak pouze na třech z nich je podle územního plánu možné ji umístit. Radnici pak vadí i to, že by zabrala část Dětského ostrova.
Zdroj: ČTK, ilustrační foto: wikimedia commons
8.1.2019 13.40, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Lodní doprava