19.1.2019 6.50, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách
Evropská Komise zvyšuje výdaje na propagaci potravin
Evropská Komise poskytne v roce 2019 finanční prostředky ve výši 181,6 milionů EUR na propagaci zemědělských produktů EU na celém světě – o 12,6 milionů EUR více než v 2018. Informoval o tom ve svém zpravodajství Státní zemědělský intervenční fond (SZIF).
Programy mohou zahrnovat širokou škálu témat od obecných kampaní týkajících se zdravého stravování až po určitá odvětví trhu. Celkem 98 mil. EUR je vyčleněno na podporu exportu zemědělských a potravinářských produktů původem z EU do třetích zemí, zejména do těch, u nichž existuje velký potenciál pro zvýšení vývozu, jako je Kanada, Čína, Japonsko, Jižní Korea, Mexiko a Spojené státy americké.
V rámci samotné EU jsou preferovány kampaně, které propagují různé systémy a značky EU v oblasti kvality potravin, jako je chráněné označení původu (CHOP), chráněné zeměpisné označení (CHZO) a zaručená tradiční specialita (ZTS), jakož i produkty ekologického zemědělství. Část finančních prostředků je zacílena k využití na určité specifické oblasti: udržitelnost pěstování rýže, stolní olivy, hovězí a telecí maso a čerstvé ovoce a zeleninu – tento sektor byl speciálně vybrán pro podporu zdravého stravování mezi spotřebiteli v EU.
Způsobilá k podání žádosti o financování v rámci tento týden zveřejněné výzvy k předkládání návrhů je široká škála organizací, např. obchodní organizace, organizace producentů a zemědělsko-potravinářské subjekty odpovědné za propagační činnosti. Tzv. „jednoduché“ programy mohou být předloženy jednou nebo více organizacemi ze stejné země EU; složené programy mohou být předloženy alespoň dvěma navrhujícími organizacemi z alespoň dvou členských států nebo jednou či několika evropskými organizacemi. Propagační kampaně obvykle probíhají jeden až tři roky.
Návrhy jsou předkládány přímo agentuře CHAFEA prostřednictvím elektronického systému: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/programmes/agrip. Termín pro předložení návrhu propagačních programů byl stanoven na 16. 4. 2019 do 17:00 hodin (středoevropského času). Komise přijaté návrhy posoudí a v říjnu budou známi úspěšní žadatelé.
Zdroj: SZIF, ilustrační foto (výrobky z ovoce Marmeládový mlýn) Naše voda – Nina Havlová
19.1.2019 6.50, Rubrika: Nápoje a voda v potravinách, Voda a naše peněženka, Podnikání s vodou a zákony