19.2.2019 0.38, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Lodní doprava
Vláda odložila projednávání jezu u Děčína
Vláda se v pondělí opět nezabývala stavbou jezu na Labi u Děčína, která je součástí Koncepce vodní dopravy do roku 2023. Záležitost vyžaduje další diskusi, kabinet se proto ke koncepci vrátí na některém z příštích zasedání, řekl vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Stavbu jezu prosazuje ministerstvo dopravy jako klíčový prvek pro další rozvoj tuzemské vodní dopravy i přes negativní ekologické dopady projektu na okolní krajinu.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) před jednáním vlády novinářům řekl, že stále nenalezl shodu s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem (ANO) na postoji ke stavbě plavebního stupně, a proto by chtěl, aby věc rozhodla vláda. „Jestli tento krok neuděláme, tak se nemůžeme bavit o žádném dalším kroku,“ řekl. Podle Ťoka je třeba zjistit, zda je možné vypracovat revizní posudky proti negativním stanoviskům ministerstva životního prostředí ohledně dopadů stavby na životní prostředí.
Hamáček prohlásil, že zajištění vnitrostátní vodní dopravy je národním zájmem Česka. „Musíme najít řešení, jak úsek splavnit a (ekologicky) cennou oblast nějak kompenzovat,“ řekl.
Stavbu dlouhodobě brzdí problémy s vyhodnocením jejího vlivu na životní prostředí. Vláda před rokem podmínila stavbu plavebního stupně stanovením kompenzačních opatření za případné zničení přírody. V této souvislosti loni rozhodovala Správa národního parku České Švýcarsko o stanovení možných kompenzačních opatření. Správa došla k závěru, že negativní dopady stavby na krajinu nelze v tuzemsku dostatečně kompenzovat.
Stát se proto pokouší vyjednat u Evropské komise možnost, že by negativní dopady stavby na krajinu kompenzoval v zahraničí. Česko by tak investovalo do ekologie v cizině. Odpověď komise, zda je takové řešení možné, zatím státní orgány nedostaly.
Ekologové postup ministerstva dopravy kritizují, podle nich je koncepce nezákonná a porušuje tuzemské i evropské zákony. Česku by podle organizace Arnika hrozily vysoké pokuty od Evropské komise nebo odejmutí části peněz z evropských dotací.
Koncepce mimo jiné počítá s plavebním stupněm u Přelouče a modernizací dalších vodních staveb v tuzemsku. Cílem je především zvýšit nákladní přepravu na tuzemských řekách. V roce 2017 rejdaři převezli 1,567.700 tun nákladu, meziročně zhruba o 210.000 tun méně. Pokles pokračoval i loni.
Plavební stupeň u Děčína patří stejně jako další připravovaný jez u Přelouče do seznamu staveb, na které se vztahuje novela zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury.
Zdroj: ČTK, vizualizace: ŘVCČR
19.2.2019 0.38, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Lodní dopravaAktuality
Dobrovolní hasiči z Jílového u Prahy mají novou hasičskou zbrojnici
Akt. 27.11.2024 13.56Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě
Perspektivy původní populace tisu červeného v širší oblasti Podyjí
Akt. 27.11.2024 13.55Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě