20.3.2019 0.41, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla
Svaz dopravy: Studie k děčínskému jezu je nezákonná, musí rozhodnout Babiš
Studie, podle které neexistují žádná vhodná opatření, jež by kompenzovala vliv děčínského jezu na životní prostředí, je podle Svazu dopravy ČR nezákonná a účelová. Svaz proto vyzval premiéra Andreje Babiše (ANO), aby okamžitě rozhodl o stavbě plavebního stupně. Po jednání valné hromady to v úterý řekl prezident svazu Jaroslav Hanák. Podle dopravců je stavba jezu klíčová pro další rozvoj vodní dopravy v Česku, jeho stavbu však komplikují možné dopady na okolní krajinu.
Rejdaři si přejí stavbu děčínského jezu už několik let. Podle nich by měl výrazně zvýšit splavnost Labe v úseku, který je podstatnou část roku pro lodě uzavřen. Stavbu jezu prosazuje i ministerstvo dopravy, proti je naopak ministerstvo životního prostředí.
Stavbu ovšem dlouhodobě brzdí problémy s vyhodnocením jejího vlivu na životní prostředí. Vláda před rokem podmínila stavbu plavebního stupně stanovením kompenzačních opatření za případné zničení přírody. V této souvislosti loni rozhodovala Správa národního parku České Švýcarsko o stanovení možných kompenzačních opatření. Správa došla k závěru, že negativní dopady stavby na krajinu nelze v tuzemsku dostatečně kompenzovat.
I přes negativní výsledky studie však ministerstvo dopravy zahrnulo stavbu vodního jezu do připravované koncepce vodní dopravy. Podle ministerstva dopravy převažuje v případě děčínského jezu veřejný zájem nad případnými zásahy do okolní krajiny.
„Postup Správy národního parku České Švýcarsko je nezákonný a založený na odborně zcela pomýlených podkladech, ale je též v přímém rozporu s usnesením vlády,“ uvedl Hanák. Podle něj byla studie zpracována účelově, protože Správa národního parku není nestranným subjektem a je ve věci ve střetu zájmu. Správě navíc vyčítá, že nevzala v potaz jinou studii, která v minulosti podle něj prokázala možnost kompenzovat vliv stavby na okolí. Vyzval proto Babiše, aby neprodleně rozhodl ve sporu ministerstev.
Ekologové postup ministerstva dopravy kritizují, podle nich je koncepce nezákonná a porušuje tuzemské i evropské zákony. Česku by podle organizace Arnika hrozily vysoké pokuty od Evropské komise nebo odejmutí části peněz z evropských dotací.
Koncepce mimo jiné počítá s plavebním stupněm u Přelouče a modernizací dalších vodních staveb v tuzemsku. Cílem je především navýšit nákladní přepravy na tuzemských řekách. V roce 2017 rejdaři převezli 1,567.700 tun nákladu, meziročně zhruba o 210.000 tun méně. Pokles pokračoval i loni.
Plavební stupeň u Děčína patří stejně jako další připravovaný jez u Přelouče do seznamu staveb, na které se vztahuje novela zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury.
Zdroj? ČTK, ilustrační foto: wikimedia commons
20.3.2019 0.41, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní dílaAktuality
Dobrovolní hasiči z Jílového u Prahy mají novou hasičskou zbrojnici
Akt. 27.11.2024 13.56Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě
Perspektivy původní populace tisu červeného v širší oblasti Podyjí
Akt. 27.11.2024 13.55Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě