15.4.2019 8.15, Rubrika: Lodní doprava
Plavební stupeň Děčín: Všichni proti MŽP
Jak už portál Naše voda informoval, takzvaný Plavební stupeň Děčín má podporu ministra zemědělství Miroslava Tomana. Zdaleka ale nejen jeho a zdaleka nejen účastníků konference, která proběhla uplynulý týden na zámku v Děčíně.
Ti podepsali na závěr konference společné Memorandum na podporu českých vodních cest, v němž se mimo jiné veřejně uznává cennost úseku toku Labe v dotčeném území. „Věříme však, že projekty na zajištění splavnosti předmětných úseků Labe lze řešit tak, aby byly podmínky ochrany přírody a krajiny přinejmenším dostatečně respektovány,“ uvádí se v textu.
Právě ochránci přírody a někteří představitelé Ministerstva životního prostředí (MŽP) se přitom proti vybudování Plavebního stupně Děčín staví a požadují environmentální kompenzace za narušení životního prostředí uvedeným plavebním stupněm. Skutečností ale je, že už samotná výstavba jezu kompenzace fakticky představuje. V první řadě je to vytvoření většího prostoru pro nákladní lodní dopravu, která je všeobecně považována za ekologickou variantu dopravy kamionové. To zdůrazňuje i hejtman kraje Oldřich Bubeníček, podle kterého ubere každá nákladní loď ze silnic 60 kamionů. Další argument přidává i sám ministr zemědělství, podle něhož zvýší plavební stupeň možnost zadržet vodu v krajině, což je dnes největší výzvou v rámci budování opatření k prevenci rizik sucha. Záběry z předchozích let, kdy šlo na řadě míst přejít Labe suchou nohou, jsou pro to dostatečně výmluvnou zkušeností. Více vody v toku Labe také samozřejmě znamená více organismů (rostlin i živočichů), kteří potřebují vodní prostředí ke svému životu, takže výsledkem by mělo být ne snížení, ale naopak zvýšení biodiverzity v lokalitě. Tomu by měla napomoci i spolupráce s Centrem pro vodu, půdu a krajinu při České zemědělské univerzitě v Praze garantující, že uvažovaná stavba bude a vlastně i musí mít parametry splňující zásady ochrany přírody. Svým způsobem je plavební stupeň zvýšením minimálního zůstatkového průtoku, parametru, jehož stanovení má ve své gesci MŽP, který by navíc měl a bude na řadě příčných překážek na vodních tocích beztak zvyšován.
Vůbec nejdůležitější ale je, že stavbu podporuje jak kraj, tak město Děčín, tak celá řada místních zájmových komunit, třeba Spolek Aquarius – Vodnář (SAV) a kromě toho celá řada projektantů a představitelů občanské veřejnosti, o rejdařích nemluvě. Svým způsobem je to tak, že jsou prakticky všichni dotčení (i nedotčení) proti dosavadním postojům MŽP. Kompromisy na straně zastánců regulace toku Labe již byly přitom udělány – z původních tří plavebních stupňů na Labi se dnes argumentuje jen ve prospěch jediného. To znamená, že kompromis by měl být udělán i na straně odpůrců plavebního stupně. V demokratické společnosti je zvykem ctít názor občanské společnosti, a ten je v tomto případě společný a zřejmý – podpora Plavebního stupně Děčín. Ochránci přírody již přitom – právě v rámci demokratického procesu – prosadili řadu svých požadavků. Teď je tedy také řada na splnění požadavků druhé, mnohem početnější strany.
Petr Havel, ilustrační foto (memorandum Děčín) archiv Naše voda
15.4.2019 8.15, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Podnikání s vodou a zákony, Statistiky a kauzy, Komentář týdne, Lodní doprava