22.10.2019 13.16, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Lodní doprava
Nehod plavidel je relativně málo, nejvíce jich letos bylo na Baťově kanálu
Nejvíce plavebních nehod bylo letošní plavební sezóně evidováno na Baťově kanále a to pět, na všech těchto nehodách se podílela plavidla z půjčoven. Celkově se stalo letos 11 nehod. Počet plavebních nehod za posledních dvacet let kolísá mezi 10 a 20 ročně. Uvádí to Analýza plavební sezóny 2019, kterou zpracovala Státní plavební správa (SPS).
Oproti loňsku se zdvojnásobil počet vůdců plavidel, kteří vedli plavidlo, aniž by vlastnili průkaz vůdce malého plavidla. Došlo rovněž k výraznému nárůstu počtu vůdců plavidel provozujících akrobatické činnosti či rychlostní jízdu na vodním skútru nebo jet surfu mimo vymezenou vodní plochu.
Plavební správa upozorňuje, že letos je také evidován nárůst počtu vůdců plavidel pod vlivem alkoholu, který se ve srovnání s loňským rokem zvýšil o třetinu. „Nutno ovšem dodat, že SPS eviduje pouze 9 z těchto zjištění, kdy hladina alkoholu v dechu přestupce překročila 0,50 ‰. V 11 případech je tento přestupek evidován na Vltavě v Praze, z toho v 7 případech se jednalo o vůdce plavidla bez vlastního pohonu.
„V průběhu plavební sezóny 2019 došlo celkem k 11 plavebním nehodám. Všechny jsou hodnoceny jako malé, jejichž následkem jsou pouze materiální škody. Jednalo se zejména o škody na plavidlech, v jednom případě bylo poškozeno dřevěné molo vývaziště, v jednom případě došlo k úniku oleje do vodního toku. K úmrtí, vážnému zranění ani velké materiální škodě v plavební sezóně 2019 nedošlo. Naprostá většina plavebních nehod byla způsobena porušením pravidel plavebního provozu fyzickou osobou, jen ve dvou případech byla nehoda způsobena nedostatkem vodní cesty a jinými nepředvídatelnými okolnostmi,“ konstatuje analýza.
V souvislosti s rostoucím zájmem o rekreační plavbu se v posledních letech čím dál častěji podílejí na plavebních nehodách malá plavidla. Také v roce 2019 došlo k většině nehod výlučně za účasti malých plavidel. Nejvíce nehod bylo evidováno na Baťově kanále, a to pět, na všech těchto nehodách se podílela plavidla půjčoven. Ke třem nehodám došlo na Vltavě v Praze, k jedné v přístavu Mělník a po jedné nehodě došlo na Slapské a Žermanické přehradě.
„Lze také konstatovat, že nejčastější příčinou nehod v plavebním provozu je lidský faktor, což spočívá zejména v porušení pravidel plavebního provozu,“ dodává analýza.
Zdroj: SPS
22.10.2019 13.16, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Lodní doprava