20.4.2020 13.52, Rubrika: Přehrady a vodní díla, Lodní doprava
Stavbaři dnes spustili instalaci dolních vrat hořínské komory
Stavbaři dnes spustili instalaci dolních vrat hořínské plavební komory, pokračuje tam kompletní rekonstrukce včetně rozšíření za 360 milionů korun. Práce mají být kompletně dokončeny příští rok na jaře, kdy by měl být v provozu i nový zdvižný most. Letos v červnu je naplánováno provizorní zprovoznění, řekl dnes novinářům na místě stavby Jan Prokeš ze zhotovitelské společnosti Metrostav.
Jeřáb umístěný na palubě lodi dopoledne postupně zdvihl části vrat, která v případě potřeby zadrží v komoře vodu, aby lodi mohly překonat rozdílnou výšku hladiny Vltavy mezi Mělníkem a Vraňany, rozdíl činí 8,5 metru. Vrata komory se skládají z levé a pravé vrátně. „Jedna vráteň je 12 metrů vysoká, šest metrů široká a váží zhruba 30 tun,“ uvedl Prokeš. Osazení pod vodou dnes pomáhají zajistit i potápěči.
Takzvané suché zkoušky komory by měly podle Prokeše začít na přelomu května a června. V červnu, těsně před zkušebním zprovozněním, jsou naplánovány zkoušky, při nichž už bude komora naplněna vodou. Přes zimu bude komora kvůli dokončení stavebních prací i instalaci automatických systémů opět vypuštěna.
Práce začaly loni, téměř hotová už je horní část komory. V dolní části byl vybourán původní most, instalace nového začne příští týden. Po dokončení všech úprav by měl být zachovaný historický vzhled komory, při rekonstrukci se využívají původní kameny.
Hořínská komora je součástí šedesátikilometrové plavební cesty po Vltavě mezi Mělníkem a Prahou. Postavena byla v roce 1905, aby byla po Vltavě v tomto úseku možná plavba po celý rok.
Ředitelství vodních cest také nechává na vodní cestě mezi Mělníkem a Prahou zvyšovat podjezdní výšku na sedm metrů, aby mohly projet i větší osobní lodě a též lodě s kontejnery. Právě proto je třeba postupně obnovit a upravit i desítku mostů. Celková investice do navyšování plavebních parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy dosahuje zhruba 1,5 miliardy korun, část peněz pochází z evropských dotací.
Zdroj: ČTK, ilustrační foto: ŘVCČR
20.4.2020 13.52, Rubrika: Přehrady a vodní díla, Lodní dopravaAktuality
Výročí Karlínské vodárny: Historie a zajímavosti unikátní stavby
Akt. 25.11.2024 10.21Rubrika: Vodovody a kanalizace
Směrnice EU nutí pardubické vodárny investovat miliardy do čištění odpadních vod
Akt. 25.11.2024 8.58Rubrika: Čistota vody a rekreace, Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace