20.4.2020 14.22, Rubrika: Přehrady a vodní díla
Krajští zastupitelé podpořili prodloužení Baťova kanálu na Hanou
Zastupitelstvo Olomouckého kraje dnes schválilo uzavření memoranda o prodloužení Baťova kanálu na území Olomouckého kraje. Od této investice v hodnotě několika stovek milionů korun si hejtmanství slibuje posílení cestovního ruchu v jižní části kraje.
Memorandum by kromě vedení Povodí Moravy měli postupně podepsat zástupci Přerova, Olomouce, Kroměříže, ministerstev i menších obcí v okolí vodní cesty, aby pak mohla být zahájena příprava projektu. Prodloužení Baťova kanálu, který se na území Zlínského kraji těší velké popularitě, by podle hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO) výrazně pomohlo cestovnímu ruchu i sportovnímu využití mezi Kroměříží, Přerovem a Olomoucí. Zástupci krajského úřadu už loni jednali se zástupci měst a obcí podél plánované rekreační vodní trasy, kterou tvoří řeka Morava i Mlýnský náhon, a získali od nich souhlas s přípravou memoranda.
Podle opozičního zastupitele Mariana Jurečky (KDU-ČSL) se ale k memorandu dosud nepřipojili někteří hlavní aktéři, jak je město Olomouc, Povodí Moravy a také ministerstva zemědělství, dopravy a životního prostředí, která by měla výrazně pomoci financovat tento projekt. Opoziční zastupitel Tomáš Müller (STAN) míní, že prodloužení Baťova kanálu je chybné rozhodnutí. „Tento nápad je drahý, nerentabilní, neekologický a v době, kdy celou zemi sužuje sucho, i mimořádně nebezpečný, protože jen přispěje k dalšímu odvádění vody z krajiny. Je špatné, že Olomoucký kraj tento návrh podporuje,“ uvedl.
Z územní studie vyplývá, že projekt prodloužení Baťova kanálu, jehož součástí jsou kromě úprav koryt vodních toků i přístaviště, je možné uvést v život. „Postupná realizace záměru by jednoznačně zvýšila zájem o vodní turistiku a měla by pozitivní vliv na rozvoj cestovního ruchu v regionech,“ uvedli autoři studie.
Náklady na projekt, rozdělený do tří základních etap, územní studie odhadla na stovky milionů korun. Pokrýt by je mělo hlavně Ředitelství vodních cest. Propagaci projektu by financovala krajská samospráva. Baťův kanál měří přes 50 kilometrů a vede od Otrokovic ve Zlínském kraji přes Veselí, Strážnici a Petrov v Jihomoravském kraji až na Slovensko do Skalice. Baťův kanál má roční návštěvnost 90.000 lidí. V přístavech si lze půjčit na 150 lodí.
Zdroj: ČTK, ilustrační foto (Baťův kanál) Naše voda – Nina Havlová
20.4.2020 14.22, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla
Aktuality
Výročí Karlínské vodárny: Historie a zajímavosti unikátní stavby
Akt. 25.11.2024 10.21Rubrika: Vodovody a kanalizace
Směrnice EU nutí pardubické vodárny investovat miliardy do čištění odpadních vod
Akt. 25.11.2024 8.58Rubrika: Čistota vody a rekreace, Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace