11.9.2020 9.17, Rubrika: Přehrady a vodní díla
Orlická přehrada znamenala konec lodní dopravy po střední Vltavě
Když před 60 lety, 12. září 1960, proplul rozestavěnou Orlickou přehradou na Vltavě poslední vor, uzavřela se tak vodní cesta, která sloužila jako dopravní tepna více než 400 let. Konec vorařů i nákladních lodí přinesla stavba Vltavské vodní kaskády, soustavy devíti vodních děl od Lipna po nádrž ve Vraném poblíž Prahy, která se začala budovat v 30. letech 20. století. Splavnost Vltavě, alespoň pro menší lodě, vrátily až zdymadla a výtahy na přehradách, z nichž poslední – plavební komora na Hněvkovickém jezu, byla zprovozněna v květnu 2017.
Pro malá plavidla a vory byla Vltava splavná od nepaměti. Nejčastěji se dopravovaly sůl, dřevo a kámen. Již král Karel IV. přikázal v roce 1366 stavět v jezech propusti pro usnadnění plavby vorů. Zásadní splavňovací práce na střední Vltavě od Českých Budějovic k pražské Výtoni byly provedeny za vlády císaře Ferdinanda I. do roku 1550, kdy 28. října 1550 připlula první loď s nákladem soli do Prahy.
Velký podíl na rozvoji vltavské vodní cesty měla podnikatelská rodina Lannů. Vojtěch Lanna (1805-1866), který stejně jako jeho otec získal titul c. k. loďmistr, byl nájemcem všech vodních staveb mezi Českými Budějovicemi a Prahou a privatizoval všechnu dopravu soli do Prahy, až dosud garantovanou státem. Vybudoval cesty pro tažné koně podél břehů, opravil hráze a jezy a v roce 1833 získal zadání všech stavebních prací na Vltavě a Labi až k saským hranicím. Lannova společnost později také například vybudovala holešovický přístav v Praze a provedla úpravy dolní Vltavy včetně tzv. laterálního kanálu u Mělníka.
Čilý plavební ruch po Vltavě probíhal s několika přestávkami až do 70. let 19. století, kdy většina zboží přešla na železnici. Zhruba po roce 1870 byly ale dál dopravovány po vodě kámen, písek a dřevo do Prahy, a to prakticky až do výstavby Slapské přehrady, která ukončila průběžnou plavbu na střední Vltavě. Přehrada, jejíž staveniště přeťalo vltavskou plavební dráhu, byla otevřena v roce 1954 a zcela dokončena v roce 1957. Po konci průběžné plavby udělila konečnou stopku vodní dopravě z jihu Čech hráz Orlické přehrady.
Zdroj: ČTK, foto: wikimedia commons, Vlastní dílo
– 11.9.2020 9.17, Rubrika: Přehrady a vodní dílaAktuality
Výročí Karlínské vodárny: Historie a zajímavosti unikátní stavby
Akt. 25.11.2024 10.21Rubrika: Vodovody a kanalizace
Směrnice EU nutí pardubické vodárny investovat miliardy do čištění odpadních vod
Akt. 25.11.2024 8.58Rubrika: Čistota vody a rekreace, Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace