3.11.2020 15.11, Rubrika: Vodní doprava
V Hřensku se modernizuje ochranné stání pro velká plavidla
V Hřensku na Děčínsku pokračuje modernizace ochranného stání pro velká plavidla. Připomíná to zpravodajství ČTK s tím, že stání bude od příštího roku sloužit lodím i při nejvyšších vodních stavech. Náklady na práce jsou 17 milionů korun. ČTK o tom informovalo Ředitelství vodních cest (ŘVC).
Přístav ve Hřensku je poslední před říční hranicí s Německem, kde lze plavidla při povodních bezpečně vyvázat. Proti proudu Labe je další nejbližší ochranný přístav v Děčíně-Rozbělesích. Ochranné stání tvoří tzv. dalby, což jsou vysoké ocelové sloupy, které vyčnívají z vody a umožňují lodě uvázat při záplavách. V Hřensku se osm takovýchto sloupů nachází v těsné blízkosti státní hranice s Německem na pravém břehu Labe. „Za běžného provozu si u nich připojuje do vleku remorkér Beskydy nákladní i osobní lodě, aby jim pomohl doplout obtížně splavným úsekem Labe bez zdymadel do Děčína a Ústí nad Labem,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
Za uplynulých 20 let stát na Labi modernizoval sedm přístavů a vývazišť. „Téměř kompletně je tak na vodní cestě garantováno, že lodě bezpečně přečkají povodeň, aniž by bylo riziko jejich utržení,“ uvedl Bukovský.
Dalby v Hřensku budou zvýšeny o 4,75 metru tak, aby v případě povodňových stavů umožnily bezpečné vyvázání čtyř plavidel o rozměrech 137 metrů krát 11,5 metru, což jsou největší lodě běžně plující po Labi mezi Českou republikou a Německem. „Každá dalba je nyní tvořena šesticí ocelových sloupů, které jsou propojeny ocelovými podestami a vybaveny vyvazovacími prvky. Sloupy z řady směrem do koryta budou navýšeny až na požadovanou výšku 2,8 metru nad úroveň hladiny odpovídající povodním v roce 2002 dvojicí ocelových trub se třemi podestami s vyvazovacími prvky. Dosáhnou tak rekordní výše téměř 18 metrů nad dnem řeky,“ uvedl Bukovský. Dalby jsou v horní části spojeny řetězem.
Při povodních v roce 2002 na Labi několik lodí neodolalo v rozbouřeném toku obrovskému proudu, utrhlo se a vyplulo z přístavů či vývazišť. Na trase pak ohrožovaly bezpečnost lidí a staveb. Některé z nich pyrotechnici potopili pomocí trhavin. Při odstřelu v Děčíně zahynul jeden člověk.
ČTK, ilustrační foto ŘVC
3.11.2020 15.11, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Prevence povodní, voda v krajině, Přehrady a vodní díla, Vodní doprava
Aktuality
Výročí Karlínské vodárny: Historie a zajímavosti unikátní stavby
Akt. 25.11.2024 10.21Rubrika: Vodovody a kanalizace
Směrnice EU nutí pardubické vodárny investovat miliardy do čištění odpadních vod
Akt. 25.11.2024 8.58Rubrika: Čistota vody a rekreace, Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace