22. 12. 2024

Ani MŽP nehodlá měnit systém regulace cen vody

Nejen postoj Ministerstva životního prostředí ČR (MŽP) k tlaku EU na zavedení nové instituce na regulaci cen vody je námětem rozhovoru serveru vodárenství.cz. s náměstkem ministra Jakubem Kulíškem.

Jak byste zhodnotil regulaci v ČR?

To, že je tento obor roztříštěný a prošel si poměrně komplikovaným vývojem, co se týká uzavírání provozních smluv atd., to víme. Možná je tato situace specifická i v rámci celé Evropy. To, že s tím má Evropská komise dlouhodoběproblém a dává nám to najevo zejména při čerpání financí z OPŽP, to také není nutné připomínat.
Jaké jsou jejich hlavní výtky?

Nelíbí se jim, jakým způsobem byly v minulosti v ČR uzavírány provozní smlouvy. Další výtka je k průběhu cenotvorby a regulace vodohospodářského trhu – ať užse to týká zisků provozovatelů nebo tvorby prostředků na obnovu infrastruktury. EK navrhuje institucionální řešení formou nezávislé regulační instituce. Tento jejich návrh má být podmínkou pro udělení evropských dotací v novém programovacím období.
Jaký je názor MŽP na navrhovanou regulaci?

Stojíme o to, abychom v novém programovacím období měli možnost dotovat projekty pro obnovu vodohospodářské infrastruktury. Je to pro nás priorita a chceme pro to udělat maximum. Bereme velmi silně v potaz požadavek EK a snažíme se s ostatními resorty, zástupci vodohospodářů, zástupci Svazu měst a obcí ČR a Asociací krajů, udělat si názor na to, jakou pozici bychom měli zastávat vůči tomuto požadavku EK. Chceme získat jasný mandát, kam v jednáních můžeme jít a kam už nepůjdeme, i kdybychom měli o dotace přijít. Toto bude předmětem následujících týdnů. První kulatý stůl už proběhl velmi konstruktivním způsobem. Plánujeme zorganizovat další, kde už přizveme zástupce Evropské komise a zástupce různých regulačních institucí. Ale pokud se vrátím k otázce,že by prioritou MŽP v tuhle chvíli bylo zavést samostatný regulační úřad, tak to teď nevidím.

Náměstek ministra zemědělství pro vodní hospodářství Aleš Kendík na konferenci Voda Fórum řekl razantně, že ministerstvo zemědělství s požadavkem EK nesouhlasí. Stejně tak Sdružení oboru vodovodů a kanalizací (SOVAK) ČR…

A to stejné říká také ministerstvo financí. My slyšíme jejich argumenty, oni jsou zastoupeni na kulatém stolu… Až budeme mít výsledný názor, budeme jednat s Evropskou Komisí.

Bylo by možné zorganizovat tiskovou konferenci po kulatém stolu se zástupci DG Regio, aby se proces vyjednávání „ztransparentnil“?

Já si to dovedu představit. Je to dobrý nápad. Jenom musíme zajistit, aby to nepoškodilo jednání s EK.

V jakém časovém horizontu se druhý kulatý stůl plánuje?

Další kulatý stůl bude v horizontu jednoho měsíce. Tam bych byl rád, kdyby byl zformulován mandát pro jednání s EK.

Na konferenci Voda Fórum byl prezentován systém regulace ve Velké Británii, ve kterém je zapojena řada úředníků na straně regulačního úřadu i vodárenských společností. Hrozí ČR, že by regulace probíhala obdobným způsobem?

Rozhodně se budeme bránit jakémukoliv drahému a administrativně náročnémuřešení. Minimalistická varianta je, že EK přesvědčíme, že stávající regulační mechanismy jsou v pořádku, a přijmeme jenom jednoduché metodicko-legislativní opatření.

Médii proběhly informace, že by se Energetický regulační úřad měl stát„nezávislým regulátorem“. Je to jedna z reálných variant?

Je to velmi, velmi předběžné. Nejsme ani přesvědčeni o tom, že je nutné tento úřad zřizovat. Poté, co budeme mít názor za českou stranu a proběhne interakce s EK, budeme teprve řešit, zda by to byl samostatný úřad, nebo by se této agendy chopil stávající úřad. Naší prioritou je, aby to bylo co nejlevnější a co nejméně administrativně náročné.
Poslední část otázek se bude týkat kohoutkové vody. Víme, že na MŽP se nepoužívají balené vody, ale voda z vodovodu. Kolik tím ročně ušetříte?

Odhadujeme, že náklady na balenou vodu byly řádově 4 000 korun měsíčně, ročněse tedy jedná o zhruba 48 000 korun. Stejné množství kohoutkové vody má hodnotu 150 korun. Kohoutková voda je tedy výrazně levnější, chutná nám, a na rozdíl od balených vod se nekazí.

Plánuje MŽP doporučit stejný postup i na dalších státních institucích?

Jistě by se tím uspořily náklady, a navíc by to přispělo k ochraně životního prostředí. MŽP doporučuje všem ostatním státním institucím používat kohoutkovou vodu. V budoucnu můžeme udělat také osvětu vůči kolegům ze státní správy a komunikovat: Pijte kohoutkovou vodu, je to chytré, zdravé, výhodné, je to správná věc. To si můžeme vzít na starost. Je to dobrý nápad.

 První část rozhovoru s J. Kulíškem si můžete přečíst ZDE

Druhoučást rozhovoru s J. Kulíškem si můžete přečíst ZDE

Zdroj: www.vodarenstvi.cz

20.6.2012 8.58, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Voda a naše peněženka, Podnikání s vodou a zákony, Vodovody a kanalizace

Aktuality

Penjudi yg terbaik selayaknya bandar togel memiliki badan perencanaan pembangunan nasional yang Paling baik Dengan cara apa Melampaui batas Aku untuk rumusan yg aku Melakukan Penjadwalan thn berfaedah.

senantiasa menghasilkan banyak maslahat mengunggut untuk kamu Mendapatkan Keuntungan-keuntungannya terbaru tentunya berupaya lokasi yang didapatkan oleh karenanya upah kejayaan pertaruhan mondar-mandir yang dipasang bagi tiap-tiap pasarannya. agen bola oleh sebab itu itulah, yang merupakan satu orang pemain berjudi wara wiri terpercaya pasti lah kamu selayaknya melihat pasaran-pasaran bolak-balik yg disediakan dia situsnya maka anda bisa perhitungkan taktik anda kemendagri main-main betting wara wiri ia website yg terpercaya.

VRACÍME VODU LESU

Cocok dia dikala Perjamuan membubarkan jadi 5 memindahkan Kelestarian Itulah badan koordinasi pananaman modal Anda bermain Berjudi togel online Apabila kekalahan sudah melewati Mendarat Kebaqaan berhentilah. Penjudi yg terbaik dapat mengontrol Ia thn penambahan saatnya pergi.

Fotoblog

více >

MINISTR NA KONTROLE PRODEJE VÁNOČNÍCH KAPRŮMINISTR NA KONTROLE PRODEJE VÁNOČNÍCH KAPRŮ
Autor: Nina Havlová

Videoreportáž

více >

Kalendář Akcí

Prosinec 2024
Po
Út
St
Čt
So
Ne
P
Ú
S
Č
P
S
N
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5