30.7.2012 8.34, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Podnikání s vodou a zákony
V Čechách se začíná rozvíjet vodní turismus
Ředitelství vodních cest (ŘVC) slibuje novou éru vodního turismu. Informoval o tom ve svém vysílání Český rozhlas s tím, že například na slapské přehradě plánuje za dvě miliardy korun postavit lodní výtah.
Díky němu budou pak lodě snadno překonávat přehradu. Právě chybějící zdymadla na Slapech a Orlíku jsou zatím překážkou pro bezproblémové splouvání takzvané vltavské vodní cesty.
S rozvojem lodního turismu na Slapech pomáhají ŘVC cest také soukromí investoři. Výsledkem spolupráce je třeba lodní benzínka, která začala nabízet své služby majitelům plavidel poblíž Staré Živohošti. Je zatím jedinou obdobnou pumpou na Vltavě od Českých Budějovic po Mělník. Posádkám lodí díky ní odpadá nepohodlné čerpání pohonných hmot do kanystrů, které musel nesčíslněkrát absolvovat i majitel člunu Pavel Pavel. „To znamená vytahané ruce. Člověk to přelévá trychtýřem, cmrndá to do vody,“ říká Pavel.
Lodní benzínka nabízí podle jejího majitele Jiřího Kvasničky kromě benzínu a nafty také ještě další služby.„Máme tady vysávání splaškových vod a samozřejmě můžeme tankovat tu vodu do lodí,“ popisuje služby Kvasnička. Kromě toho teď ŘVC plánuje na Slapech výstavbu vodního zdymadla. Jakýsi lodní výtah na přehradě citelně chybí. Velké výletní lodě kvůli tomu musí ukončit plavbu pod přehradou, v případě malých plavidel pomáhá traktor s podvalníkem.
Česko v lodní turistice stále zaostává za jinými evropskými státy „Vůdce plavidla musí vlastně najet do vleku, pomalu dojde k tomu, že traktor začne vyjíždět a loď dosedne do vleku. Loď je převezena buď nahoru do horní vody nebo opačně,“ popisuje současné přemísťování lodí z jedné stany přehrady na druhou Jiří Frýdl z Povodí Vltavy.
Chystaný lodní výtah by dokázal překonat 55 metrů výškový rozdíl za necelou hodinu. Důležité také je, že zdvihadlo by bez problémů zvládlo obsloužit kromě malých rekreačních lodí také většinu výletních parníků.Podle Jana Bukovského z ŘVC by vlastně šlo o jakousi pozemní lanovku pro lodě.
„Bude mít velkou vanu, tři tisíce tun těžkou, která bude plná vody a v té vaně se budou vozit lodě. Přes 55 metrůspádu rozdílu hladin mezi vodou, kterou udržuje přehrada Štěchovice a vodou, kterou udržuje přehrada Slapy.Pro stavbu lodního zdvihadla už existuje platné územní rozhodnutí. I tak bude ale výstavba lodního výtahu za dvě miliardy korun během na dlouhou trať. ŘVC věří, že se celý projekt podaří dotáhnout do konce, do roku 2020.
Zdroj: www.rozhlas.cz
30.7.2012 8.34, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Podnikání s vodou a zákony