12.11.2021 13.15, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Lodní doprava
Doba kotvení lodí v přístavu v Hluboké nad Vltavou byla letos delší než loni
Doba, po kterou kotví lodě v největším jihočeském veřejném přístavu v Hluboké nad Vltavou, byla v letošní sezoně zhruba o třetinu delší než loni. V součtu to bylo 487 dní. Novinářům to dnes řekl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. Statistika eviduje lodě, které přístav využily od května do října.
„Dá se říci, že se plní očekávání, která jsme v souvislosti s touto infrastrukturou měli. Ředitelství vodních cest nevybudovalo pouze tento přístav, ale celou vodní cestu z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou, kterou jsme skončili v roce 2017, kdy vznikly čtyři plavební komory a pět přístavišť a tento velký přístav,“ uvedl Fojtů.
Veřejný přístav Hluboká nad Vltavou nabízí 70 míst pro stání malých plavidel, z nichž je 48 určeno pro dlouhodobé stání. Všechna místa byla plně obsazena. „Nejoblíbenějším měsícem byl červenec. V přístavu stálo přes noc 147 lodí,“ řekl Fojtů.
Sezonu hodnotí jako úspěšnou i přesto, že se podle něj na lodní dopravě projevují dopady koronaviru. „Kvůli tomu se trochu zpomalil nárůst počtu lodí v roce 2020. Počítáme s tím, že až pomine koronavirus, bude pokračovat trend z let 2017 až 2019, kdy byl nárůst mezi roky vždy vysoký,“ řekl. Přístaviště v Hluboké nad Vltavou letos poprvé provozovalo i čerpací stanici pro lodě. Jde o jediné zařízení tohoto druhu na jihu Čech. Letos zájemci využili tankování ve 350 případech a načerpali v součtu 15.000 litrů benzinu a nafty.
Fojtů doplnil, že Ředitelství vodních cest ČR do roku 2026 vybuduje na Vltavě nová přístaviště v Kamýku, Štěchovicích a Davli. Plnému splavnění řeky z Českých Budějovic do Prahy nyní brání některé překážky. Jde například o přehrady Slapy a Orlík nebo nízký most v Týně nad Vltavou. „Ale přehrady chceme s pomocí Povodí Vltavy překonat vybudováním lodních zdvihadel. A na mostě v Týně nad Vltavou by do roku 2024 mělo vzniknout jedno zdvižné pole,“ řekl.
Vodní doprava na Vltavě má tradici. Vory se po ní plaví od 16. století. Rozvoj plavby parníků nastal v polovině 19. století, po regulačních pracích firmy Lanna, jež provozovala i vlastní dopravu. Stavba Vltavské kaskády pak někde plavbu usnadnila, jinde ztížila nebo znemožnila. Od pramene na šumavské Kvildě až k soutoku s Labem u Mělníka má Vltava 430 kilometrů.
Zdroj: ČTK, foto: ŘVCČR
12.11.2021 13.15, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Lodní doprava