8.2.2020 15.28, Rubrika: Vodní doprava
Hornoplánský přívoz zažívá díky teplu rekordně dlouhou sezónu
Hornoplánský přívoz, který vozí pasažéry po hladině Lipna do Bližší Lhoty, zažívá rekordně dlouhou sezónu ve své více než 49 leté historii. Jak přitom podotýká mluvčí Turistického spolku Lipenska (TSL) Pavel Pechoušek, za všechno může teplá zima, kterou starousedlíci nepamatují.
Led není tak silný jako v předchozích téměř 50 letech, kapitán a převozník Karel Kukačka tak se svými kolegy stále převáží auta i lidi na druhý břeh. „Od loňského dubna jsme se téměř nezastavili. Jezdíme 10 měsíců v kuse. Dříve byla loď na konci ledna už několik týdnů na břehu,“ uvádí Karel Kukačka s tím, že tento týden přišlo krátké přerušení. „Silné větry v posledním týdnu nakupily ledové kry na sebe a museli jsme dopravu přerušit. Bylo by nebezpečné jezdit,“ uvádí Kukačka.
Město Horní Planá, které je jeho provozovatelem muselo přívoz na čas zastavit, důvodem byl silný vítr a plovoucí kry. I tak bude letošní sezóna tou nejdelší. „Přívozy jsou specifikem Lipenska. Pro místní i turisty jsou výhodné v létě i v zimě. Například zkratka přes vodu z Horní Plané do Bližší Lhoty měří jenom zhruba 500 metrů, ale cesta autem přes Novou Pec je delší než než 20 kilometrů, přes Lipno a přehradu je to pak na druhý břeh zajížďka 60 kilometrů,“ říká Jiří Mánek, předseda Turistického spolku Lipenska, který se stará o rozvoj turistického ruchu od Stožce po Rožmberk.
Důvodem letošní dlouhé sezóny přívozů je především nezvykle teplá zima, kdy Lipno nezamrzlo tak, jak bylo v jiných letech obvyklé. Přívoz denně využívají čeští pendleři, míří do rakouského a německého příhraničí. Za léto jen tady v Horní Plané převezou zhruba 25.000 lidí. Přívoz pasažérům šetří čas a peníze, město Horní Planá, ale na jeho provoz většinou doplácí. „Odhaduji, že každý den převezeme zhruba stovku lidí do práce a zpátky. Potom samozřejmě i další pasažéry, turisty se svými automobily motocykly, ale i nákladními auty. Přívozem jezdí opravdu veškerá veřejnost,“ uvádí starosta Horní Plané Jiří Hůlka. Pokud na Lipně neklesne rtuť v teploměru hodně hluboko a neobjeví se tuhé mrazy, převoz bude jezdit až do konce února. Na jeho údržbu pak musí stačit jen jeden měsíc.
Přes Lipenskou přehradu jezdí tři přívozy. Vedle hornoplánského vozí místní i turisty na trase Frymburk – Frýdava, další přívoz funguje mezi Dolní Vltavicí a Kyselovem. Zde sezóna 2019 skončila 31. října, z důvodů rozsáhlé rekonstrukce plavidla začala až v květnu. „O zhruba 15 procent klesl počet cyklistů, stoupl ale počet převezených automobilů. Sezóna byla dobrá, převozní plavidlo Šumava, celou sezonu proplulo bez závad a poruch, proto ani před touto sezónou neplánujeme žádné rozsáhlé rekonstrukce, budeme provádět pouze běžnou údržbu,“ uzavřel kapitán Karel Vlášek s tím, že sezónu letos zahájí 15. dubna.
Zdroj a foto: TSL
8.2.2020 15.28, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Vodní doprava