5.11.2018 12.09, Rubrika: Podnikání s vodou a zákony
Kanál Dunaj-Odra-Labe by zásadně narušil vodní režim v krajině
Veřejnost v ČR se před několika dny dočkala opět oficiálního oživení myšlenky na propojení Dunaje, Odry a Labe (tzv. DOL) vzhledem k závěru Ministerstva dopravy (MD), že tato megastavba „by mohla být ekonomicky efektivní“ a vyšla by v kompletní podobě na 582 miliard korun.
Nehledě na to, že uvedená částka je velmi spekulativní, bylo by ovšem výsledkem takového projektu především nevratné poškození rozsáhlého území ČR, zejména s ohledem na vodní bilanci v krajině. Nic na tom nemění ani podpůrné informace k DOL, které také zazněly, totiž že o propojení DOL uvažoval už Karel IV. Nejen ale on – léta za tuto myšlenku lobuje současný prezident Miloš Zeman, a lze se tak oprávněně domnívat, že studie MD je především úlitbou stárnoucímu politikovi. Kdybychom ale měli brát DOL skutečně vážně, pak je třeba říci, že by vyšel v praxi na mnohem více peněz, rozhodně dráž než Temelín a mnohonásobně dráž než Zemanem kritizovaný solární byznys. Jen ceny pozemků by se do doby realizace výrazně zvýšily a je tak otázkou, s jakými cenami MD ve studii kalkulovalo. Reálně proto lze spíše počítat s částkou kolem bilionu korun, na což ale – zcela evidentně, naše ekonomika nemá. I kdyby se však peníze (třeba z Číny, jak si představuje prezident) našly, byl by zásadním a nevratným problémem fatální zásah projektu do naší krajiny s mimořádně velkým rizikem narušení povrchových i podzemních vod a s nimi souvisejících biotopů. Navíc nejsme v době Karla IV, kdy byla krajina mnohem méně zalidněna a urbanisticky přetvořena – a také proto byla vůči lidským zásahům odolnější. A kromě toho jsme v jiném právním prostředí – množství pozemků, které by bylo nutné ke stavbě použít, je v současné době soukromých, a musely by tak být buď vykoupeny, nebo vyvlastněny, což kromě jiného zakládá riziko četných a dlouhotrvajících majetkových sporů.
Otázek bez jakýchkoli odpovědí je samozřejmě ale v souvislosti s projektem DOL mnohem víc – třeba rozdílné složení vody ve všech třech uvedených tocích, geologické podloží, které může způsobit ne přísun, ale naopak ztrátu vody do podzemí ,nebo, což je zcela socialistický přístup na bázi „poručíme větru, dešti“ potřeba narovnání příslušných toků, třeba kvůli lodní dopravě. Tedy přesně to, co je dnes jednou z příčin ztráty naší krajiny zadržovat vodu, tedy urychlení toku toků krajinou. Těžko totiž předpokládat, že by nákladní, ale i jiné menší lodě absolvovaly v prokopaných kanálech slalom v nějakých meandrech. Doufejme tak, že celá myšlenka skončí jen u uvedené studie a občasných tezí pana prezidenta.
Naše voda – Petr Havel, ilustrační foto Naše voda – Nina Havlová (vypuštěný kanál Hořín u Mělníka)
5.11.2018 12.09, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, Komentář týdne, Lodní doprava