21.2.2019 10.22, Rubrika: Přehrady a vodní díla
Kubala: Budování vodních staveb se výrazně zjednoduší
Zefektivnit rozvoj vodních cest v duchu koncepce rozvoje vodní dopravy je hlavním cílem dohody mezi ministry zemědělství Miroslavem Tomanem a dopravy Danem Ťokem o tom, že státní podniky Povodí převezmou realizaci staveb na vodních cestách.
V rozhovoru pro portál Naše voda to uvedl předseda představenstva Svazu vodního hospodářství ČR (SVH) a generální ředitel státního podniku Povodí Vltavy Petr Kubala s tím, že budování staveb se tak výrazně zjednoduší. Jak už přitom portál Naše voda informoval, Povodí by tak měla místo Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) budovat plavební komory, přístavy, jezy a další stavby na jimi spravovaných vodních tocích. V současné době již podle Kubaly probíhá revize plánovaných projektů a předávání podkladů z ŘVC jednotlivým podnikům Povodí. „Předpokládáme, že tento proces proběhne z valné části v průběhu letošního roku,“ konstatoval Kubala. Tam, kde plánovaný projekt ještě nezačal, je situace nejjednodušší a Povodí přebírají dokumentaci automaticky.
„Správci vodních cest, konkrétně státní podniky Povodí Labe, Vltavy a Moravy mají dostatečné odborné zázemí v oblasti investic, s ohledem na skutečnost, kdy jsou investory jiných významných vodohospodářských staveb. Současně mají značné letité zkušenosti s provozem a údržbou vodních cest a jsou schopny zajistit jejich rozvoj s ohledem na Koncepci vodní dopravy a další cíle rezortu dopravy v oblasti vodních cest. Provoz, údržba i investice do rozvoje vodních cest úzce souvisí mimo jiné i s problematikou ochrany před povodněmi, a dalších extrémních hydrologických jevů,“ uvádí se přitom v odůvodnění dohody mezi ministry.
Dohoda nevyžaduje žádné legislativní změny ani ve vodním zákoně, ani v zákoně o vnitrozemské plavbě č. 114/1995 Sb. Financování projektů bude přitom i nadále zajišťováno prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). „Vzhledem ke skutečnosti, že Ministerstvu dopravy i nadále zůstává odpovědnost za rozvoj vnitrozemské vodní dopravy, i když faktické investice přenese na Povodí, musí zajistit dostatečný dohled nad těmito činnostmi,“ konstatuje se dále v dokumentech týkajících se změny kompetencí v budování staveb na vodních cestách.
Dosavadní stav přitom přinášel řadu problémů spojených s tím, aby ŘVC mohlo některé investice realizovat, například kvůli majetkoprávnímu vypořádání. Některé projekty se proto neuskutečňují, nebo trvají příliš dlouho. Jedním z prvních projektů, který by se měl i na základě dohody ministrů uskutečnit, je vybudování nového přístaviště na Vltavě v Davli. Na projekt už je vydáno stavební povolení.
Naše voda, ilustrační foto (přístaviště Petrov – Baťův kanál) Naše voda – Nina Havlová
21.2.2019 10.22, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Vodní dopravaAktuality
Dobrovolní hasiči z Jílového u Prahy mají novou hasičskou zbrojnici
Akt. 27.11.2024 13.56Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě
Perspektivy původní populace tisu červeného v širší oblasti Podyjí
Akt. 27.11.2024 13.55Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě