1.10.2019 10.32, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Lodní doprava
S lipenskými přívozy se přes léto svezlo až o 30 procent více aut. Chybí tu kapitáni
Minimálně o třetinu automobilů více než v roce 2018 přepravily o letních prázdninách přívozy, které přes Lipenskou přehradu vozí turisty, cyklisty, ale hlavně automobily či další dopravní prostředky. Důvodem je narůstající zájem o tuto atraktivní turistickou destinaci, ale také oprava silnice na úseku Bližší Lhota – Nová Pec. Přívoz tak supluje úkoly veřejné dopravy, uvedl Pevel Pechoušek, mluvčí Turistického spolku Lipenska.
Na Lipensku fungují tři přívozy – z Horní Plané na Bližší Lhotu, z Dolní Vltavice do Kyselova a z Frymburku na Frýdavu.
„Nezastavili jsme se celé léto. Celý den jsme jezdili jen tam a zpátky. Letošek je zatím nejnáročnější rok za dobu, co dělám tuto práci. Navíc jsme vozili opravdu velké stavební stroje, nákladní auta plná betonu,“ uvedl Karel Kukačka, jeden z kapitánů přívozu, který jezdí mezi Horní Planou a Bližší Lhotou. Letos se na přívozech objevily i některé rarity, jako například rozebraný vrtulník nebo čtyřicetitunová vrtací souprava, kterou bylo nutné převézt nadvakrát.
Podobný nárůst v počtu převezených aut potvrdil i kapitán přívozu v Dolní Vltavici Karel Vlášek. „Statistiky ještě nemáme hotové, ale nárůst je určitě více než třicetiprocentní,“ uvedl Vlášek.
Nárůst převezených automobilů navíc podtrhuje skutečnost, že všechny přívozy na Lipensku momentálně trpí nedostatkem kapitánů, tedy lidí, kteří mají oprávnění k řízení plavidla. Na vině je změna prováděcí vyhlášky k zákonu č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, účinná od počátku roku 2015, která stanovuje pravidla, za jakých mohou žadatelé dostat kapitánské zkoušky. Jedná se o vyhlášku č. 42/2015 Sb., o způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel. Ta upravila, že oprávnění k vedení převozního plavidla může získat člověk, který má prokazatelnou praxi při vedení plavidla v minimální délce 12 měsíců. Druhou podmínkou je strávit během tohoto roku minimálně 180 plaveckých dní na vodě a řídit přívoz. Původně patřili převozníci do jiné skupiny, kde nebyl zisk řidičského oprávnění tak náročný, nová legislativa však podmínky změnila. „Sám jsem dělal zkoušky před 25 lety za psacím stolem a pak jsem přejel Lipno tam a zpět. Následně se vyplňoval test na státní plavební zprávě a na to navazovala tříměsíční zkušební lhůta. Dnes jsou požadavky nepřiměřené,“ uvádí Marcel Lorenc, který převozničí už 25 let.
„Tři přívozy patří neodmyslitelně k Lipnu a pro mnoho návštěvníků je to nejenom pomoc a zkratka na druhý břeh, ale také turistická atrakce, kterou si všichni fotí. Letní práce převozníků není vůbec lehká a zvláště letos si chlapi kvůli opravám silnice u Bližší Lhoty a s tím spojeným náporem aut požadující převoz přes hladinu často nezvládali ani odskočit na záchod. Navíc nová pravidla, která pro převozníky připravily úřady, jsou pro celý region těžko přijatelná,“ uzavřel Jiří Mánek, předseda Turistického spolku Lipenska, který se stará o rozvoj území od Stožce po Rožmberk.
Naše voda, foto Přívoz Dolní Vltavice – Kyselov: wikimedia commons, Na Commons přenesl z de.wikipedia uživatel Miaow Miaow.
–1.10.2019 10.32, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Lodní doprava