17.2.2023 8.52, Rubrika: Voda a naše peněženka, Prevence povodní, voda v krajině
Milion korun pro 12 nových Zelených oáz
Nadace Partnerství podpořila 12 komunitních projektů milionem korun v dalším ročníku grantového programu Zelené oázy, který vyhlašuje za podpory MOL Česká republika. Uvedl to za nadaci David Kopecký. Své projekty zaměřené na vodu a zeleň ve městech tak bude moci letos uskutečnit pětice škol a školek, čtyři obce, dvě občanské organizace nebo zahrádkáři. Podporu v pořadí již sedmé výzvě obdržela především řada školních, přírodních a komunitních zahrad. Přehled projektů lidé najdou na www.nadacepartnerstvi.cz.
„Extrémní výkyvy počasí, sucha i snížená schopnost krajiny zadržovat vodu stále významněji ovlivňují náš život ve městě i na vesnici. Skrze tuto grantovou výzvu proto podporujeme již od roku 2015 ty projekty, které vedou k obnově a tvorbě přírodě blízkých veřejných míst a stanou se Zelenými oázami. Společně tak přispíváme ke zmírnění dopadů změny klimatu na lokální úrovni,“ přibližuje cíle grantu František Brückner z Nadace Partnerství.
Výzva je každoročně určena na tvorbu nebo úpravu veřejných prostranství, přírodních, komunitních a školních zahrad nebo starých sadů, které pomáhají zachovat krajové odrůdy ovoce. Lidé mohou grantovou podporu využít i na čištění zdrojů vody, sběr dešťovky, přírodě blízké úpravy studánek či pramenů nebo náhradu povrchů za ty, které lépe vsakují vodu: například na parkovištích.
Takových záměrů uspělo v poslední výzvě Nadace Partnerství hned dvanáct z celkových dvaašedesáti zájemců. Od odborné komise si odnáší částky mezi 26 a 127 tisíci korunami.
Dobrovolníci se tak mohou pustit například do budování dvou Kouzelných zahrad v Dušníkách na Litoměřicku a v Mikulčicích na Hodonínsku. V nedalekých Tvrdonicích na Břeclavsku rozkvete tucet ukázkových předzahrádek, v srdci CHKO Žďárských vrchů zase vyroste venkovní učebna, Rozkvetlá linka se zase rozvine obcí Bořetice. Další přírodě blízké zahrady plánují v Třebíči, Dolních Věstonicích nebo v Maršově.
Přehled podpořených projektů:
Název projektu | Název žadatele | Schválená částka Kč | Anotace |
Přírodní zahrada Školky v zahradě | Školka v zahradě –Lesní mateřská škola | 111 000 | Projekt umožní oživit zahradu kutnohorské lesní mateřské školy Školky v zahradě tak, aby sloužila jako přírodní učebna i místo setkávání. Za tímto účelem budou v zahradě za pomoci rodičů a komunity sdružující se kolem LMŠ v rámci dvou vzdělávacích workshopů vytvořeny tři venkovní učebny – budou založeny pěstitelské záhony a vysazeny keře, založen záhon s aromatickými rostlinami a vybudován kompostér. Vybrané rostliny zlepšují kapilární vzlínavost v půdě a tím i vodní cyklus a mikroklima v místě. Klimaticky příznivé bude rovněž pěstování v místě a využívání vlastního kompostu. |
Přírodní zahrada MŠ DUHA Třebíč | Město Třebíč | 127 544 | Realizace přírodní zahrady na pozemku ve vlastnictví žadatele v areálu MŠ DUHA v ul. Jar. Haška v Třebíči. Projekt řeší vytvoření zelené oázy, která přispěje ke zmírnění dopadů změn klimatu na lokální úrovni. Obnova a tvorba přírodě blízkého veřejného místa, které bude sloužit ke zlepšení života na území města. Harmonické prostředí přírodní zahrady u mateřské školy bude příkladem citlivé realizace a impulsem pro obdobná řešení se zapojením veřejnosti na území města. |
Rozkvetlá linka | Obec Bořetice | 40 000 | Předmětem projektu Rozkvetlá linka je sjednotit, propojit, rozzářit a oživit tři body, na začátku, uprostřed a na konci obce a vytvořit pomocí trvalkové výsadby jakousi rozkvetlou linku obcí. Jedná se o dva zpomalovací ostrůvky, po jednom z každé strany obce (příjezd od Kobylí a od Velkých Pavlovic) a o záhon u kulturního domu ve středu obce. |
Komunitní zahrádka u spolkového domu | Základní organizace Českého zahrádkářského svazu Klecánky | 26 550 | Aktivní členové pobočného spolku zahrádkářů revitalizují a vrací život místnímu spolkovému domu i jeho nejbližšímu okolí. Součástí projektu je tvorba komunitní zahrádky. V plánu je výsadba ovocných stromů a keřů i bylinek, redukce náletových dřevin a oprava a osazení skruží. Pro zalévání zahrady bude využívána dešťová voda sbíraná ze střechy budovy. Součástí komunitní zahrádky bude i sdílený kompostér. Svépomocné práce prováděné při opravách spolkového domu a tvorbě a obdělávání zahrádky navíc podpoří komunitní sounáležitost místních osadníků. Ovoce plodící zeleň ocení i nejmladší osadníci. |
Kouzelná zahrada Bylinky | Lesní školka Bylinka | 97 990 | Žijeme v oblasti intenzivně obhospodařované půdy a v letních měsících nás sužuje extrémní horko a sucho. Proto jsme se rozhodli přetvořit nevyužitý a nevzhledný travnatý pozemek na zelenou oázu, Kouzelnou zahradu, která bude sloužit celé komunitě k relaxaci, hře a k environmentálnímu vzdělávání dětí. Na pozemku vysázíme stromy, keře a nainstalujeme výukové prvky. Aktivitami projektu je setkání s veřejností – „Zrození“ Kouzelné zahrady, Mezinárodní Den Země s Bylinkou (1. část komunitních výsadeb), Táborák s Bylinkou (2. část komunitních výsadeb). |
Přírodní zahrady ZŠ Dolní Věstonice | Základní škola Dolní Věstonice | 126 405 | Cílem projektu je přeměna stávajícího školního dvora na přírodní zahradu, která se stane novou výukovou platformou. Rozmanitá vegetace pozitivně ovlivňuje sociální chování, tvořivost a celkovou osobnost dítěte. Návrh řešení přírodní zahrady se zaměřením na environmentální výchovu rozšíří nabídku aktivit základní školy a podnítí zájem dětí o přírodu. Výukově orientovaná programová náplň zahrady napomůže rozvíjet a formovat kladný vztah mladé generace k přírodě a k životnímu prostředí. |
10 + 2 rozkvetlé předzahrádky | Obec Tvrdonice | 119 232 | Projekt „10+2 rozkvetlé předzahrádky“ navazuje na právě ukončený projekt „Rozkvetlé venkovské zahrádky pro všechny“. Tento nový projekt bude praktickou realizací 10+2 ukázkových venkovských předzahrádek s charakteristickou výsadbou. Deset záhonů před rodinnými domy na obecním pozemku vyberou společně obyvatelé a obec dle daných kritérií. Dvě vzorové předzahrádky budou realizovány u budov Slovácké chalupy v místním národopisném areálu jako ukázka ryze tradiční výsadby na Podluží. Do akce se zapojí občané obce a místní Okrašlovací spolek. Součástí projektu je naučný materiál. |
Vraťme společně školní zahradě život | Základní škola Šťáhlavy | 45 769 | Zbouráním chátrajících nemovitostí má nyní škola rozsáhlou školní zahradu, bohužel typu „zelená poušť“. Rádi bychom do ní vrátili opravdovou přírodu – nové stromy dají žákům stín a ptactvu potravu, motýlí záhon potěší hmyz a „jedlá zóna“ přivede žáky k zájmu o péči o vegetaci. Veškerou výsadbu chceme provádět vlastní prací – zaměstnanců, žáků při výuce, jejich rodičů i zástupců obce. Dotaci tak potřebujeme pouze na výsadbu. Jsme otevřeni komunikaci, vašim doporučením a budeme rádi i za případnou částečnou finanční podporu. Hlavně když budeme moci začít v přeměně. |
Kouzelná zahrada | Mateřská škola Dušníky | 90 508 | Projekt navrhuje novou koncepci školní zahrady s cílem maximálního využití vzdělávacího potenciálu rozlehlého pozemku. Chceme proměnit školní zahradu v inspirativní prostředí. Funkční řešení zahrady vychází především z potřeb budoucích uživatelů a plánovaných činností. Projekt nabízí novou podobu zahrady v přírodním stylu navrženou tak, aby se zde děti cítily dobře, bezpečně, a vytvářela nový komunitní prostor. |
Přírodní učebna Pastviska | Sdružení Krajina | 82 940 | V rámci projektu dojde k obnově přírodně cenného území v I. zóně CHKO. Zopakujeme postup ověřený v předchozích projektech. Vznikne tzv. přírodní učebna pro venkovní ekovýchovné aktivity. Bude provedeno vyřezání nežádoucích náletových dřevin, ruční obnova tůní a dotěsnění přehrážek na odvodňovací struze, vybudování broukoviště a zimoviště pro obojživelníky. Jako zázemí pro ekovýchovné aktivity bude vybudováno badatelské molo, instalován informační panel a pořízeno badatelské vybavení. Do uvedených aktivit budou zapojeny místní vzdělávací instituce, veřejnost a další partnerské subjekty. |
Projekt přírodní zahrady v MŠ Maršov | Obec Maršov | 88 667 | Záměrem projektu je, aby byly děti zapojeny do cirkulárního děje v přírodě (zasadit, vypěstovat, zkompostovat, zapracovat do půdy), samy zpracovávaly plody zahrady (sběr bylin a jejich sušení na čaje, šťávy, do pomazánek, sběr ovoce a jeho přímá konzumace, zpracování na šťávy, apod.). Výsadba školkové zahrady je navržena tak, aby plodila celoročně, resp. v době výuky v mateřské škole od září do června. Navrženy jsou původní druhy rostlin a stromů. Do projektu jsou od počátku zapojeny všechny dotčené strany, vč. rodičů a dětí. |
Janíčkova přírodní zahrádka | Janíček, o. p. s. | 69 186 | Janíčkova přírodní zahrádka je projekt, který by chtěl kultivovat zahradu, zvýšit její biodiverzitu a zádrž vody v centru města. Zahrada by se měla stát místem odpočinku, setkávání a trávení volného času pro veřejnost. Zároveň by měla sloužit jako zázemí pro aktivity školky a mateřského centra. Zahrada je žáky školky a centra využívána jako herní prostor a přírodní učebna. Pořádají se zde tradiční roční slavnosti, jarmarky, divadla, environmentální programy. Dále je zahrada otevřena komunitnímu setkávání i pěstování rodičů, dětí i veřejnosti z Tábora i okolí. |
Zdroj a ilustrační foto: Nadace Partnerství
17.2.2023 8.52, Rubrika: Voda a naše peněženka, Prevence povodní, voda v krajině