4.1.2023 13.16, Rubrika: Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, Lodní doprava
Ministerstvo dopravy chce letos iniciovat novou EIA na jez u Děčína
Ministerstvo dopravy plánuje v letošním roce iniciovat nový proces posuzování vlivu labského plavebního stupně Děčín na životní prostředí EIA. Není ale jisté, zda posouzení stihne dokončit v letošním roce. Stavbu chce urychlit i kvůli rozšíření způsobů dopravy energetických komodit. Na setkání s novináři to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Kdy bude zahájená samotná výstavba, si netroufl odhadnout.
„Vybudování stupně Děčín je v národním zájmu s ohledem na zajištění dopravy sledovaných energetických komodit z co nejvíce zdrojů prostřednictvím co nejvíce dopravních cest,“ řekl Kupka. Zmínil například možnost dopravy nafty z Německa. Ta dosud putuje převážně po železnici, která se potýká s omezeními na německé straně
O vybudování plavebního stupně Děčín se mluví téměř 30 let. Jez u Děčína, jehož stavbu podporují rejdaři, má zlepšit splavnost řeky pro nákladní lodě. České a německé ekologické organizace tvrdí, že jediný plavební stupeň nemůže zajistit celoroční splavnost řeky v situaci, kdy se kvůli suchu zvyšuje počet dní, během kterých není možné po řece plout. Dřívější studie Národního parku České Švýcarsko také tvrdí, že by vybudování jezu zničilo vzácné bahnité náplavy, jejichž zánik nijak kompenzovat nelze. Podle Kupky ale studie proveditelnosti prokázala, že náplavy lze znova obnovit.
Stavba děčínského plavebního stupně by měla stát zhruba čtyři miliardy korun. Na 1,5 miliardy korun vyjde stavba malé vodní elektrárny, jež má dodávat energii všem děčínským domácnostem. Stavba bude za dobrých vodních stavů zaklopená ve dně, pouze při nízkých vodních stavech se zvednou sklopná jezová pole a vzniknou tam vzdutí zhruba 4,5 metru. Vodní stupeň zajistí, že bude dostatek vody přibližně na sedmi kilometrech řeky.
Ministerstvo také plánuje rozšíření počtu přístavů pro rekreační plavbu, zejména na Labi. Do léta by na Labi mělo vzniknout 12 přístavišť, dalších pět přístavišť na Labi a Vltavě pak bude dokončeno do konce roku. Ministerstvo také předpokládá zahájení prací na prodloužení Baťova kanálu do Hodonína u Rohatce a zahájení výstavby dalších čtyř přístavišť na Vltavě a Labi.
Zdroj: ČTK, ilustrační grafika (pojetí PSD s prvky zlepšující biodiverzitu) Ekopontis
4.1.2023 13.16, Rubrika: Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, Lodní doprava