12.10.2020 12.27, Rubrika: Přehrady a vodní díla
Na řece Ohři má být postaven obří a nebezpečný jez
Ohře v úseku pod obcí Kyselka má spíše přírodní charakter a je využívána vodáckými turisty a rybáři. Starý jez je již rozpadlý a spíše se podobá přírodní peřeji než klasickému jezu. Místo něho se má ale postavit jez, který svými parametry bude připomínat malou přehradu. Jeho výška má být 4 m místo současného jezu vysokého cca 2,4 m.
Postaví se tak obří jez, který na řece Ohři až ke Kadaňskému stupni nemá obdoby. A navíc bude smrtelně nebezpečný. „Přes patnáct let se snažíme spolu s dalšími organizacemi pracovat na odstranění smrtelně nebezpečných jezů, což se téměř podařilo až na poslední jez zvaný Radošovský zabiják. V tuto chvíli se ale připravuje nový jez tak, že bude mít za vyšších stavů při sklopených klapkách smrtelný vývar,“ říká Míla Pražák ze sdružení Vodácká Ohře, která se snaží řeku přizpůsobovat vodákům a to i po stránce bezpečnosti. Petr Ptáček z Asociace vodní turistiky a sportu (AVTS) k tomu dodává: „Cokoli by se dostalo za vyšších stavů nebo i při odstávce elektrárny do jezu, nemohlo by z něho uniknout. Člověk se zde točí, je smýkán proudy a velmi rychle utone. Tomu nezabrání ani plánované bóje či výstražné cedule nad jezem. Sice se investor bude snažit automatickým sklápěním klapek nebezpečí eliminovat, přesto se nehoda nedá vyloučit. Do jezu se loď může dostat celkem snadno, když bude stržena proudem z nájezdu do propustě, ale také představuje i nebezpečí pro místní lidi, kteří by se chtěli v řece koupat.“
Vodáci vítají snahu o přestavbu současného jezu a vybudování sportovní propustě, jelikož za nízké vody je v jezu mnoho kamenů, které brání splutí, ale nechtějí nahradit špatný stav za ještě horší. Aby se docílila taková ohromná výška jezu, je v plánu odbagrovat a prohloubit koryto v délce přes 300 m pod jezem. „Nedokáži si v dnešní době představit, že někdo povolí odtěžení řeky v délce 310 m a do hloubky v některých místech až 1,8 m, když je problém odvést z řeky i štěrkové náplavy dlouhé pár metrů. Při stavbě dojde k devastaci řeky a zničení veškerého vodního života. Pod jezem pak zůstane 30 cm hloubka, která se bude rychle zanášet sedimenty, takže sice propust splujeme, ale pod ní budeme lodě táhnout korytem,“ dodává k tomu Petr Ptáček.
Další komplikací má být i samotná realizace jezu. Investor chce uzavřít celou řeku po dobu stavby a neumožnit splouvání lodí. To ale výrazně ovlivní vodácké firmy, kempy, restaurace a další podnikatele, kteří se budou potýkat s odlivem klientů. „Kdo by jel na řeku, která bude v délce 2,5 km od kempu v Dubině až po Kyselku uzavřena? Neplánuje se ani možnost přenášení či jiná varianta, která by umožnila stavbou proplout. To by znamenalo zcela zásadní komplikace pro vodní turistiku, propouštění lidí v těchto službách a výrazné ekonomické ztráty. Kdo tyto ztráty nahradí?“ ptá se Míla Pražák.
V současné době je stavba již ve fázi stavebního řízení. Vodácké organizace zde podali několik připomínek, ale v ústním jednání nebyly vodoprávním úřadem akceptovány. Vodáci jen doufají, že se podaří nakonec změnit parametry jezu, aby byla vodní turistika na řece Ohři dále zachována.
Vodoprávní řízení probíhá na Magistrátu města Karlovy Vary, úřad územního plánování a stavební úřad investor: EnerUm a.s. se sídlem Nežárská 610, 198 00 Praha 14
Zdroj: AVTS foto jez Dubina současná podoba
12.10.2020 12.27, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Podnikání s vodou a zákony, Přehrady a vodní díla, Statistiky a kauzyAktuality
Výročí Karlínské vodárny: Historie a zajímavosti unikátní stavby
Akt. 25.11.2024 10.21Rubrika: Vodovody a kanalizace
Směrnice EU nutí pardubické vodárny investovat miliardy do čištění odpadních vod
Akt. 25.11.2024 8.58Rubrika: Čistota vody a rekreace, Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace