12.6.2017 8.56, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Čistota vody a rekreace, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, Nejčtenější
Nebuď Šrot, vyzývá projekt k ochraně Vltavy před záplavou odpadků
Pro letošní vodáckou sezonu na Vltavě připravili organizátoři projektu „Jedu vodu“, jehož partnerem je Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR), zajímavé novinky. Informoval o tom dnes jeden z organizátorů projektu „Jedu vodu“ Martin Pavljuk.
Premiéru bude mít letos „Šrot“ – fiktivní postava vodáka „záporáka“, která má návštěvníkům řeky připomenout základní pravidla chování v přírodě při sjíždění řeky. Nezvladatelný Šrot řádí jako smyslů zbavený, obtěžuje a znečišťuje své okolí. „Naším cílem je zábavnou formou upozornit na některé nešvary, které bohužel pobyt na řece někdy doprovázejí. Budeme rádi, když si počínání Šrota všimnou děti. Chceme, aby pochopily a odsoudily jeho chování a přirozenou cestou získávaly správný vztah k vodácké turistice. Bez zbytečné represe, zákazů, kontrol a pokut,“ řekl Pavljuk.
Kvůli chování už mají problémy vodáci v některých zemích. Například ve Francii prohledává policie lodě kvůli alkoholu. Při jeho zjištění následují tvrdé a nekompromisní tresty. Množí se i zákazy splouvání odpůrci vodácké turistiky dostávají další trumfy do rukou. „Hlavním obsahem naší činnosti je podpora a rozvoj cestovního ruchu v regionu. Proto chceme, aby se u nás cítili všichni pohodově. Čistá příroda, klid a pořádek, je toho úplným základem. Dáváme přednost prevenci před represí, která by pohodové dovolené u nádherné Vltavy určitě neprospěla. Věříme, že Šrot přispěje k větší kázni vodáků ve vztahu k přírodě a maximální ohleduplnosti k ostatním turistům,“ zdůraznil ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek.
Šrotovo „řádění“ uvidí vodáci na originálních přírodních billboardech vyrobených ve spolupráci s Lesy České republiky. Každý z motivů bude ukazovat na některý z jeho nešvarů. Je hlučný, bezohledný, táboří, kde se mu zamane. Pohrdá záchrannou vestou. Nic mu není svaté. Prostě škodí, kde může, i když někdy možná i trochu nechtěně z pouhého pocitu bezstarostnosti.
„Šrot se objeví hlavně na dřevěných billboardech kolem řeky, takže s tím zpestří plavbu. Obrázky s ním umístíme i v našich partnerských kempech a na dalších místech,“ doplnil Pavljuk a poznamenal, že se Šrotem se potkají už vodáci, kteří budou cestovat na start plavby. Šrot je bude doprovázet v Jihočeském vodáckém autobusu, představí se ve vlacích a na příjezdových silnicích.
Program Jedu vodu je z části financován ze záloh na vratné kelímky, kterými organizátoři zamezují využívání jednorázových kelímků. Těch už loni kolem řeky notně ubylo. A vratné kelímky se na březích neválejí. „Věříme, že si vodáci letos se Šrotem užijí legraci. A že se hlavně nebudou chovat jako on,“ konstatoval Pavljuk.
Zálohované vratné kelímky, které se staly symbolem projektu „Jedu vodu“, letos získají nový design a na trase mezi Vyšším Brodem a Boršovem nad Vltavou přibudou místa, kde si je budou moci vodáci za padesátikorunovou zálohu obstarat. I v letošním roce budou mít vodáci u nejnebezpečnějších jezů k dispozici zdravotnickou první pomoc.
„Projekt „Jedu vodu“ zapadá do strategie podpory a propagace čistého turistického ruchu v regionu a sám o sobě plní hned několik úloh. Přispívá k ochraně životního prostředí v okolí Vltavy, která je velmi cenným přírodním skvostem kraje a současně reprezentuje zkvalitňování služeb pro turisty v regionu,“ konstatoval Polášek.
Projekt „Jedu vodu“ na Vltavě realizuje skupina tří podnikatelů. Zaměřila se na zavedení vratných kelímků na nápoje, větší čistotu kolem řeky a zdravotnickou pomoc vodákům. Akci podporuje Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR), Povodí Vltavy, radnice v Rožmberku nad Vltavou, Větřní a v Boršově, Český červený kříž a další subjekty. Pozitivně reagují majitelé či provozovatelé občerstvení či kempů, kteří se podílejí na výdeji i odběru vratných kelímků. Organizátoři věří, že jejich počet postupně poroste.
Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR) je příspěvkovou organizací zřizovanou Jihočeským krajem, která využívá dotace, příspěvky a granty z nejrůznějších zdrojů na podporu cestovního ruchu, s jejichž pomocí vytváří produkty cestovního ruchu, rozvíjí turistickou infrastrukturu, kulturu v regionu a spolupráci s příhraničními regiony Horního a Dolního Rakouska a Bavorska. JCCR prezentuje region na domácích výstavách a veletrzích cestovního ruchu, provozuje oficiální Informační systém cestovního ruchu Jihočeského kraje a neustále ho rozšiřuje o aktuální data.
Naše voda, plakát: projekt „Jedu vodu“
12.6.2017 8.56, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Čistota vody a rekreace, Prevence povodní, voda v krajině, Podnikání s vodou a zákony, NejčtenějšíAktuality
Po Vltavě mezi Budějovicemi a Kořenskem plulo letos 8844 lodí
Akt. 21.11.2024 0.45Rubrika: Čistota vody a rekreace, Lodní doprava
Řetězec Tesco letos poprvé neumožní prodej kaprů z kádí, doplní Lidl a Billu
Akt. 21.11.2024 0.41Rubrika: Rybářství a rybníkářství, Podnikání s vodou a zákony