2.2.2018 10.02, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Prevence povodní, voda v krajině, Přehrady a vodní díla
Některé mosty na Labi potřebují opravu
Minimálně tři mosty na Labi v současné době dosluhují. Píše o tom pardubická mutace deníku Mladá fronta DNES s tím, že zatímco zastaralý most, který spojuje Valy u Přelouče a Mělice, se dočká do roka svého nástupce, dva další chátrají.
Jak ten v Přelouči, jehož součástí je elektrárna, tak ten další, který se nachází v Řečanech nad Labem, už opravu potřebují.„Obecně stav mostů na Labi v Pardubickém kraji není dobrý. Jediný plnohodnotný most je na silnici I/37 Pardubice – Hradec Králové,“ říká šéf Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Silničáři se proto chystají jednotlivé silniční stavby na Labi uzdravovat. Systém oprav se rozjede ještě letos. Například starý dřevěný most ve Valech bude už brzy minulostí. Stavba nového mostu bude trvat jeden rok. Řidičům začne sloužit na jaře roku 2019. Ředitelství vodních cest na něj dá 150 milionů korun, dalších skoro 50 milionů přidá Pardubický kraj. V místě bude v době stavby jezdit pro pěší a cyklisty přívoz. Také most v Řečanech nad Labem je u konce své životnosti. V současné době má zvláštní režim sledování tak, aby vydržel v provozu do doby jeho opravy. Ta se připravuje. Měla by proběhnout do tří let, tedy do doby, než případně vstoupí nedaleký Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem do UNESCO.
Ve špatném stavu je i technická památka – most v Přelouči. Přes most vede silnice, kterou vlastní Pardubický kraj, součástí mostu je vodní elektrárna, část patří Povodí Labe. „Most je ve špatném technickém stavu. V současné době zabezpečujeme dokumentaci pro stavební povolení. Celková rekonstrukce se plánuje na roky 2019-2020. Technický stav mostu je monitorován. Pokud by došlo ke zhoršení, je ohrožena autobusová dopravní obslužnost i rychlý dosah integrovaného záchranného systému. Je vysoce pravděpodobné, že budeme moci zahájit jeho rekonstrukci až po výstavbě mostu ve Valech,“ řekl Němec.
Posledním případem je mos Pavla Wonky v Pardubicích, v tomto případě by měly opravy proběhnout pravděpodobně ještě letos. Silničáři ještě neznají přesný rozsah poškození. Pokračují další průzkumy. Wonkův most je nejvytíženějším v Pardubicích. Má 19 podpěrných lan, jedno z nich prasklo, jak před časem při kontrole zjistil odborník. Další testy mají zjistit, proč se tak stalo a zda některé z dalších lan není také poškozené.
Zdroj: regionální mutace Mladá fronta DNES – pardubický kraj (redakčně kráceno, ilustrační foto Naše voda – Nina Havlová (most a malá vodní elektrárna Přelouč)
2.2.2018 10.02, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Prevence povodní, voda v krajině, Přehrady a vodní díla