17.12.2021 9.48, Rubrika: Vodovody a kanalizace
Odběratelé oceňují kvalitu a spolehlivost dodávek pitné vody od SmVaK Ostrava
Celkem 95 % domácností hodnotí pozitivně činnost SmVaK Ostrava, 97 % dotazovaných příznivě hodnotí kvalitu pitné vody. Většina ukazatelů od minulého průzkumu vykazuje pozitivní trend. Pozitivně vnímá SmVaK Ostrava 88 % dotazovaných představitelů měst a obcí a 98 % zástupců firemního sektoru, kteří výrazně příznivě hodnotili také vystupování zaměstnanců vodárenské společnosti při řešení provozních záležitostí (98 %). Vyplývá to z průzkumu zákaznické spokojenosti, který zrealizovala agentura Respond & Co. v lokalitách Moravskoslezského kraje, kde vodárenská společnost působí. Informoval o tom na webu společnosti SmVaK její mluvčí Marek Síbrt.
„Příznivého hodnocení zákazníky si velice vážíme, protože jejich spokojenost je klíčovým parametrem úspěšnosti fungování naší společnosti. Průzkum jsme realizovali opět po dvou letech a jednoznačně pozitivní jsou pro nás trendy. Pozitivně naši společnost vnímá o 5 % domácností více než před dvěma lety a o 6 % více zástupců firem. To vše po téměř dvouletém období, kdy musíme v naší každodenní činnosti reflektovat covidovou pandemii a omezení z ní vyplývající. Přes všechna omezení nadále na vylepšení našich služeb pracujeme. Proto jsem na vytrvalost a kvalitu práce svých kolegů hrdý. Beru to jako ocenění naší práce v nelehkém období a výzvu pro další zlepšování,“ říká generální ředitel SmVaK Anatol Pšenička.
Až 97 % dotazovaných domácností považuje dodávanou pitnou vodu za kvalitní, pozitivně ji reflektuje také 99 % zástupců firemního sektoru a 100 % představitelů municipalit. „Kvalita pitné vody v regionu je dlouhodobě jednou z nejlepších v České republice. Je to dáno jednak kvalitou zdrojů v podobě údolních nádrží Šance, Morávka a Slezská Harta – Kružberk, ale také vynikající úrovní našich úpravárenských provozů. Zajímavé je, že nejpozitivněji kvalitu pitné vody hodnotí mladí lidé mezi 18 a 29 lety života, vysokoškolsky vzdělaní lidé a obyvatelé Frýdecko-Místecka a Opavska. I to je důvod k zamyšlení a vyvození dalších kroků, třeba v oblasti edukace a zaměření vzdělávacích aktivit ke konkrétním příjemcům a oblastem,“ vysvětluje Pšenička.
Podíl domácností, kteří považují vodu za vysoce kvalitní, se navíc během dvou let zvýšil ze 43 na 62 %, a podíl těch, kteří ji vnímají jako kvalitní, se snížil ze 48 na 35 %. „Ti, kteří před dvěma lety vnímali vodu jako kvalitní, se v tomto svém názoru ještě utvrdili. Navíc výrazně z 8 na 3 % klesl podíl těch, kteří se dříve vyjadřovali ke kvalitě pitné vodě kriticky,“ říká ředitel výzkumné agentury Respond & Co Ondrej Gažík.
3 % domácností vnímá vodu jako spíše nekvalitní. Za nejčastější problém považují to, že voda teče mírně rezavá. „To ale souvisí spíše s vnitřními rozvody v domech, tedy stavem infrastruktury za vodoměrem, než s kvalitou dodávané vody. Pravidelně provádíme rozbory surové vody před úpravou, v průběhu úpravárenského procesu i vody upravené. Probíhají také analýzy pitné vody u zákazníka (odběry z kohoutku). Výsledky rozborů kvality jsou každý týden zveřejňovány na stránkách www.smvak.cz dle sledovaných parametrů, jednotlivých úpraven vody, nejvýznamnějších vodojemů i oblastí, které jsou vodou zásobovány,“ říká ředitel vodovodů SmVaK Ostrava Milan Koníř.
Podle 95 % domácností se poruchy v dodávkách pitné vody vyskytují málo často, podle 78 % dotazovaných pak vůbec, což představuje oproti předchozímu průzkumu zlepšení o 12 %. Pozitivní skutečností je to, že 92 % dotázaných, kteří se s poruchou setkali, navíc uvádí, že jsou odstraňovány zaměstnanci SmVaK Ostrava rychle. Podle 95 % představitelů obcí se poruchy nevyskytují vůbec, nebo pouze zřídka. 97 % z nich je také spokojeno s tím, jak jsou poruchy v případě, že se vyskytnou, odstraňovány.
60 % zástupců domácností tvrdí, že ví, kolik platí za vodné a stočné, což představuje v porovnání s průzkumem z roku 2019 nárůst o 1 %. „Lidé, kteří uvedli, že ví, kolik za vodu platí, se ve svých odpovědích poměrně výrazně mýlili, když v průměru uváděli cenu o dvacet korun na kubík v součtu vodného a stočného vyšší, než odpovídá realitě. Deklarace znalosti nemusí vždy znamenat, že je orientace v problematice cen správná. I to může být jedním z důvodů, proč považuje 30 % respondentů cenu za odpovídající, zatímco 63 % lidí, což je o 4 % více než před dvěma lety, ji považuje za vysokou. Samozřejmě je třeba si uvědomit, že průzkum probíhal v době, kdy jedním z dominantních témat předvolební kampaně a povolební situace byla inflace a zvyšující se ceny především v oblasti stavebnictví, nemovitostí a dodávek energií. Tento dominovaný efekt se musel ve výsledných datech logicky projevit.
Zajímavé také je, že mezi nejmladší dotazovanou skupinou mezi 18 a 29 lety věku je jednoznačně nejvyšší podíl těch, kteří považují cenu za přiměřenou (67 %), což platí také pro lidi s vyšším vzděláním. Naopak nejkritičtější jsou v této oblasti lidé starší 60 let a lidé se základním vzděláním. Jen pětina z nich udává, že ceny jsou přiměřené,“ říká Gažík.
Podle 95 % dotazovaných v domácnostech se SmVaK Ostrava stará dobře o vodárenskou infrastrukturu. „Lidé také velmi pozitivně hodnotili profesionalitu našich zaměstnanců na zákaznických centrech, kdy si vysloužili výrazně lepší známku než například centra telefonních operátorů nebo dodavatelů elektřiny. Na srovnatelné úrovni se ocitli pouze zaměstnanci tepláren. Respondenti jsou také spokojeni s pracovníky, kteří jim odečítají údaje na vodoměru. Kdybychom použili stupnici známkování jako ve škole, vysloužili si průměrnou známku 1,1. Dotazovaní se pozitivně vyjadřovali k vstřícnému chování a profesionalitě našich kolegů. Rozhodně nás výsledky musí motivovat k další práci tímto směrem,“ říká Pšenička.
Průzkum mezi 900 domácnostmi, kam dodává SmVaK Ostrava pitnou vodu a odvádí vodu odpadní, proběhl v říjnu letošního roku. Ve stejném období proběhlo také dotazování zástupců 100 měst a obcí v regionu a 100 představitelů podnikatelských subjektů.
Zdroj a foto: SmVaK
17.12.2021 9.48, Rubrika: Vodovody a kanalizace