29.5.2019 11.06, Rubrika: Přehrady a vodní díla, Lodní doprava
Polsko chce splavnit řeku Odru po české hranice do roku 2030
Řeka Odra by podle plánů polského ministerstva námořního hospodářství a vnitrozemské plavby do roku 2030 měla být splavná od přístavu Kędzierzyn-Koźle až po českou hranici. Ministerstvo zpracovává studii proveditelnosti navazující na výsledky české studie týkající se vybudování vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Novinářům to řekla zmocněnkyně ministerstva Gabriela Tomiková.
Polsko už plánuje investice do Oderské vodní cesty, které například zajistí potřebnou kapacitu vody. Blízko českým hranicím, jen asi 20 kilometrů od Bohumína na Karvinsku, se nyní dokončuje u Ratiboři stavba suchého poldru. Poldr má chránit před povodněmi Ratiboř a další města a obce po proudu Odry. Hotov má být v příštím roce.
„Připravujeme přestavbu suchého poldru Ratiboř na multifunkční vodní nádrž. Jednou z jejích funkcí bude právě zajišťování odpovídající úrovně hladiny na Odře,“ řekla Tomiková. Vzhledem k evropským dotacím ale bude muset mít objekt pět let funkci suchého poldru. Jeho přeměnu Poláci zvažují nejen kvůli lodní dopravě, ale i vzhledem k suchu posledních let.
Tomiková uvedla, že ministerstvo vidí zájem ze strany polských i českých podnikatelů o využívání vodní cesty. „Už teď polští rejdaři nabízejí českým firmám možnost využití Odry na polské straně a věříme, že do budoucna o to bude velký zájem,“ řekla zmocněnkyně.
Ředitel české společnosti Plavba a vodní cesty Tomáš Kolařík poznamenal, že Polsko průběžně modernizuje Oderskou vodní cestu a připravuje projekty pro podporu plavby, například nový uhelný přístav pro tepelnou elektrárnu Opole nebo logistické centrum v přístavu Koźle. Napomoci rozvoji lodní dopravy na Odře má také inovativní kontejnerová loď, která se nyní staví v loděnici v Koźle zhruba 60 kilometrů od českých hranic.
Loď bude stát 15 milionů zlotých (přibližně 90 milionů korun), z čehož dvě třetiny zaplatí evropské dotace. Bude dlouhá 70 metrů a široká devět metrů a vejde se na ni 42 kontejnerů, přičemž jeden kontejner odpovídá jednomu kamionu. V případě zapojení člunu by uvezla dvojnásobek nákladu. Speciálně pro Odru bude mít ponor 1,60 metru. Loď bude mít smíšený pohon na naftu a zkapalněný zemní plyn (LNG).
Podmínky pro plavbu na Odře za Vratislaví nedávno významně zlepšil plavební stupeň Malczyce, který byl dokončen loni. Dále pod Vratislaví začala příprava výstavby plavebních stupňů Lubiąż a Ścinawa. Poláci připravují i řadu dalších projektů pro rozvoj vnitrozemské plavby.
Projekt Dunaj-Odra-Labe počítá s propojením trojice řek s cílem umožnit plavbu nákladních lodí z Dunaje až do Severního a Baltského moře. Výstavba by podle studie stála přes 585 miliard korun. Centrální komise ministerstva dopravy letos navrhla kvůli vysokým nákladům dále již nesledovat takzvanou labskou větev a pokračovat pouze v přípravách na propojení Dunaje a Odry, což by podle odhadů mělo stát 283 miliard korun. Dunaj s Odrou by se měl podle projektu propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Projekt má ale i řadu odpůrců.
Zdroj: ČTK, ilustrační foto: wikimedia commons, Own work
– 29.5.2019 11.06, Rubrika: Přehrady a vodní díla, Lodní dopravaAktuality
Vodné a stočné 2025: Na Chrudimsku budou lidé platit o 3,2 pct více
Akt. 26.11.2024 15.12Rubrika: Voda a naše peněženka
Národní parky České republiky se spojily do společné asociace
Akt. 26.11.2024 14.39Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě