16.11.2016 9.04, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Podnikání s vodou a zákony
Do Prahy míří jedinečný kolesový remorkér Beskydy
Kolesový remorkér Beskydy, poslední funkční loď svého druhu, poprvé v tomto století zakotví v Praze. Dnes připluje k budově ministerstva dopravy na nábřeží Ludvíka Svobody. Technický skvost, který už 60 let vyprošťuje lodě uvázlé na Labi, si zájemci budou moci prohlédnout 17. listopadu během dne otevřených dveří ministerstva.
Úřad to oznámil v tiskové zprávě. Remorkér se letos stal kulturní památkou, ale má nadále sloužit na vodě.
Kolesový motorový remorkér Beskydy původní české konstrukce byl vyroben v roce 1956. Nepohání ho lodní šroub, ale zadní koleso, pozůstatek technologie starých parníků. Je dlouhý 57 metrů a široký 9,4 metru. Mnohokrát pomohl s vyprošťováním lodí, poslední velký zásah si připsal na jaře, kdy zpod mostu v Drážďanech vytáhl loď EVD. Osvědčil se i při povodních v letech 2002 a 2013.
Český stát převzal remorkér minulý týden v Lovosicích na Litoměřicku od soukromého vlastníka. Za plavidlo zaplatilo státní Ředitelství vodních cest (ŘVC) firmě EVD 9,5 milionu korun bez DPH. „Náklady na údržbu a další investice jsou značné na to, aby to financoval soukromník, proto jsme se rozhodli jedinečné plavidlo koupit,“ řekl tehdy ČTK ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.
Remorkér Beskydy dokáže vyprošťovat uvízlé lodě nebo je vléct. Výhodou remorkéru je nízký ponor, na cestu se tak může vydat i při velmi nízkém stavu vody. Stát chce plavidlo doplnit o moderní radar, aby mohl stroj vyjíždět i během mlhy a špatného počasí. Přibude také zařízení pro snazší průjezd oblouky. Náklady odhaduje ŘVC na deset milionů. Roční náklady na provoz remorkéru činí zhruba čtyři miliony korun. Plavidlo bude sloužit na celé labsko-vltavské cestě. Kotvit bude nadále trvale v Děčíně.
Zdroj: ČTK, foto: CSPLO, Václav Novotný
Aktuality
Obyvatelé části Plzně mají mít letos kanalizaci a vodovod za 120 mil.
Akt. 15.1.2025 15.16Rubrika: Vodovody a kanalizace
ČZU zakládá centrum pro výzkum biologických invazí v lesích
Akt. 15.1.2025 11.42Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě