4.11.2023 11.56, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Podnikání s vodou a zákony, Lodní doprava
Při chystané stavbě přístavu požaduje Kroměříž vybudování přemostění
Při stavbě rekreačního přístavu pro 80 lodí, kterou v Kroměříži připravuje Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC), požaduje město po investorovi vybudování přemostění vjezdového kanálu. Do projektu by podle zástupců radnice měla být zapracována také stezka pro pěší a cyklisty spojující Kroměříž s Trávnickými zahrádkami. Požadavky města schválené zastupiteli vycházejí ze zářijového veřejného projednání záměru s občany, řekl dnes novinářům starosta Tomáš Opatrný (ANO).
Stavba přístavu je součástí projektu na splavnění Baťova kanálu až do Kroměříže. Dosud kanál, který částečně vede korytem řeky Moravy, končí zhruba 13 kilometrů níže po proudu u Otrokovic na Zlínsku. Celkové náklady na projekt jsou vyčísleny na 600 milionů korun, měl by být financován ze Státního fondu dopravní infrastruktury, sdělil už dříve ČTK mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Od prodloužení Baťova kanálu do Kroměříže si ŘVC slibuje posílení jeho turistického potenciálu a zároveň odstranění dlouhodobé nesplavnosti jezu u Bělova na Zlínsku.
Přístav by měl stát u soutoku Moravy s Kotojedkou. Město Kroměříž bude v souladu s obyvateli Trávnických zahrádek, kterých se záměr dotýká nejvíce, požadovat přemostění vjezdového kanálu. V úvahu přichází vybudování mostu pro vozidla a lávky pro pěší i cyklisty, případně vybudování jednoho mostu, kde by byla automobilová doprava od chodců a cyklistů oddělena. „Záměr by také měl být koordinován s plánovanou cyklostezkou Trávnické zahrádky, kdy by do projektu měla být zapracována stezka pro pěší a cyklisty Kroměříž – Trávnické zahrádky,“ uvedl mluvčí radnice Jan Vondrášek.
Město žádá i prověření šířky komunikace okolo přístavu, a to ve vazbě na navrhované parkoviště a bezpečný pohyb vozidel. Za nezbytné považuje též prověření možnosti osazení protipovodňových vrat. „Další požadavek byl, aby po celou dobu výstavby přístavu byl neustále zajištěn příjezd do Trávnických zahrádek danou lokalitou, aby se nemuselo jezdit objížďkami,“ řekl Opatrný. Nové komunikace by podle něj měly být dimenzovány tak, aby po nich mohly jezdit autobusy MHD.
Zástupci ŘVC, kteří byli přítomni na zářijovém veřejném projednání, neměli vůči uvedeným požadavkům výhrady. Obyvatelé Kroměříže měli možnost se k plánům investora vyjádřit už v únoru, kdy Krajský úřad Zlínského kraje na radnici pořádal veřejné projednání. Bylo součástí takzvaného procesu EIA, který se zabývá posouzením vlivů chystaného záměru na životní prostředí. Letos v červnu krajský úřad vydal souhlasné stanovisko EIA, investor tak může pokračovat v přípravě staveb.
Přístav plánuje ŘVC v Kroměříži postavit mezi lety 2025 až 2027. Na kroměřížském Erbenově nábřeží připravuje stavbu přístaviště pro krátkodobé stání až šesti lodí, pro lokální plavbu by mohlo začít sloužit v roce 2026. Mezi přístavem a letištěm v Kroměříži vznikne biocentrum. Plavební komoru plánuje ŘVC postavit na pravém břehu Moravy u dosud nesplavného Bělovského jezu, a to ve stejném období jako v případě přístavu v Kroměříži.
Zdroj: ČTK, vizualizace: ŘVC ČR
4.11.2023 11.56, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Podnikání s vodou a zákony, Lodní doprava