18.6.2019 16.07, Rubrika: Přehrady a vodní díla
Ředitelství vodních cest zahájilo úpravy zdymadla Hořín
Symbolickým poklepáním na ocelové pachole pro vyvazování lodí byla dnes zahájena proměna památkově chráněného zdymadla Hořín na Vltavě u Mělníka. Cílem je zlepšit plavební podmínky na Vltavské vodní cestě.
Kameníci začali rozebírat zdivo z roku 1905 tak, aby se vjezd do plavební komory rozšířil a nově jím propluly i moderní vysoké lodě. Za rok se tyto kameny vrátí zpět na unikátní novou konstrukci zdvižného mostu, který zachová původní, památkově chráněný vzhled zdymadla. Tento projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF zajistí zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy.
„Modernizace Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy se dnes dostává do své vrcholové fáze, kdy začínáme odstraňovat úzký profil dolního ohlaví na plavební komoře Hořín. Je pozoruhodné, že mimořádně zdařilé zdymadlo nadčasově navržené architektem Františkem Sanderem i po 114 letech odpovídá potřebám současné transevropské dopravní sítě TEN-T. Jediným limitem omezujícím proplouvání lodí je nízká podjezdná výška, která často zabrání lodím dosáhnout Prahy Na lodích se musí demontovat nástavby i kormidelny a plavba je tak velmi obtížná,“ uvedl za investora ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. „Jsem rád, že se podařilo s architekty a památkáři nalézt přijatelné stavební řešení a po řadě let diskusí se dnes rozbíhají stavební práce,“ dodal Fojtů.
Stavbu s názvem „Úprava ohlaví Plavební komory Hořín“ realizuje Metrostav, a.s. Celkové náklady činí 378 milionů korun, z 85 procent se na nich podílí zdroje z EU. Práce mají být podle plánu dokončeny do března 2021. Poté bude splňovat plavební komora Hořín parametry vodní cesty třídy Va. Hlavní změnou bude zvýšení podjezdné výšky v profilu dolního ohlaví, které je zároveň mostem, na minimální výšku 7 metrů. Most bude zdvihán pomocí hydraulických válců až o 4 metry. Doba zdvihu mostu bude zhruba pět a půl minuty.
Naše voda, foto Naše voda (práce na rozebírání zdiva): Nina Havlová
18.6.2019 16.07, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Přehrady a vodní díla, Lodní dopravaAktuality
Vodné a stočné 2025: Na Chrudimsku budou lidé platit o 3,2 pct více
Akt. 26.11.2024 15.12Rubrika: Voda a naše peněženka
Národní parky České republiky se spojily do společné asociace
Akt. 26.11.2024 14.39Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě