18.6.2023 17.57, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Přehrady a vodní díla, Lodní doprava
Ředitelství vodních cest získalo souhlas EIA ke stavbě přístavu v Kroměříži
Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) získalo od krajského odboru životního prostředí a zemědělství souhlasné stanovisko ke stavbě rekreačního přístavu v Kroměříži pro 80 lodí a stavbě plavební komory na řece Moravě v Bělově na Zlínsku. Vyplývá to z dokumentů zveřejněných dnes na úřední desce Zlínského kraje. Na vydání souhlasného stanoviska v procesu EIA, tedy posuzování vlivu záměru na životní prostředí, dnes upozornil Český rozhlas Zlín.
Stavba rekreačního přístavu je spolu s vybudováním plavební komory u Bělovského jezu, výstavbou menšího přístaviště a založením biocentra součástí připravovaného projektu na splavnění Baťova kanálu, který částečně vede korytem řeky Moravy, až do Kroměříže. Dosud kanál končí zhruba 13 kilometrů níže po proudu u Otrokovic na Zlínsku. Celkové náklady jsou vyčísleny na 600 milionů korun a měly by být financovány z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, sdělil už dříve ČTK mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Od splavnění Baťova kanálu do Kroměříže si ŘVC slibuje posílení turistického potenciálu jeho severní části a zároveň odstranění dlouhodobé nesplavnosti jezu Bělov.
Odbor životního prostředí v souhlasném stanovisku uložil také několik podmínek pro přípravu, výstavbu i pro dobu po dostavbě. Přístav v Kroměříži bude moci být postaven až po nabytí účinnosti nového územního plánu, při stavbě by k němu nemělo zajíždět více než 50 nákladních aut denně. V případě stavby plavební komory v Bělově musí investor vybudovat rybí přechod, jez je totiž nyní migrační překážkou při pohybu ryb a dalších vodních organismů. Na všech místech záměru požaduje kraj ve vydaném stanovisku úsporné osvětlení.
Přístav plánuje ŘVC v Kroměříži postavit mezi lety 2025 až 2027 u soutoku Moravy s Kotojedkou. Přístavní bazén propojí s řekou plavební kanál o délce zhruba 40 metrů. Plavidla budou stát u plovoucích mol. Součástí přístavu bude podle plánů ŘVC provozní budova se službami a hygienickým zázemím. Počítá se i se servisním centrem, parkovištěm pro 74 aut nebo stavbou majáku. Na kroměřížském Erbenově nábřeží připravuje ŘVC stavbu přístaviště pro krátkodobé stání až šesti lodí. „Pokud vše dobře půjde, mohlo by pro lokální plavbu sloužit již v roce 2026,“ uvedl před časem Bukovský. Mezi přístavem a letištěm v Kroměříži vznikne biocentrum Vlčetín.
Plavební komoru plánuje ŘVC postavit na pravém břehu Moravy u dosud nesplavného Bělovského jezu, a to ve stejném období jako v případě přístavu v Kroměříži. Umožní proplavování lodí do délky 20 metrů a šířky pěti metrů s ponorem 1,2 metru. Na komoru navážou rejdy pro čekání plavidel, lidé tam z nich budou moci bezpečně vystoupit nebo do nich nastoupit. Součástí stavby bude i nové přemostění silnice, která nyní vede přes jez.
Baťův kanál vznikl ve 30. letech minulého století. Původně sloužil nákladní dopravě, vozilo se po něm zejména uhlí. Nyní je využíván především k rekreaci. Částečně vede korytem Moravy a od Otrokovic na Zlínsku do slovenské Skalice je dlouhý 53,8 kilometru.
Zdroj: ČTK, ilustrační foto: wikimedia commons, Jan Starec
18.6.2023 17.57, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Přehrady a vodní díla, Lodní doprava