27.3.2025 17.53, Rubrika: Čistota vody a rekreace
ŘVC ČR rozšiřuje přístav ve Veselí nad Moravou na Baťově kanálu
Přístav ve Veselí nad Moravou, který v nové podobě slouží veřejnosti už čtyři roky, se dále rozšíří. První etapu stavby dnes zahájil ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR) Lubomír Fojtů spolu se starostou města Veselí nad Moravou Petrem Kolářem.
„Ministerstvo dopravy dlouhodobě podporuje rozvoj rekreační plavby na Baťově kanále a bude tomu tak i v budoucnu. V nejbližších letech bude organizační složka státu Ředitelství vodních cest investovat do dalšího rozvoje téměř 2 miliardy korun. Tyto peníze budou vynaloženy jednak na prodloužení Baťova kanálu oběma směry – na sever i na jih, a jednak do přístavní, servisní a další infrastruktury,“ uvádí Václav Bernard, náměstek ministra dopravy. „Jedná se o striktně systémovou a koncepční činnost, která je podložena ekonomickými studiemi porovnávajícími na jedné straně objem investičních nákladů a na druhé straně finanční přínos pro stát a zejména pro tento region. Bez takových analýz totiž nelze finanční prostředky státu vynakládat. Rentabilnost vynaložených prostředků potvrzuje i čerstvá aktualizace marketingové analýzy a hodnocení ekonomické efektivnosti rekreační plavby na Baťově kanále. Obrovský zájem o tuto atrakci dokazuje velká každoroční návštěvnost Baťova kanálu. I přes zpomalení nárůstu návštěvnosti po době covidu očekáváme, že návštěvnost brzy atakuje hranici 100 000 vodních turistů za sezónu.“
„Přístav ve Veselí nad Moravou rozšíříme tak, že po dokončení bude mít celkovou kapacitu 81 míst a stane se největším rekreačním přístavem nejen na Baťově kanálu, ale v celé České republice,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR, a dodává: „Rozšíření přístavu bude vzhledově i technicky navazovat na stávající část přístavu, aby výsledná podoba byla jednotná a tvořila na první pohled jeden celek. Stavba je rozdělena do dvou navazujících etap. V rámci první etapy vybudujeme 31 lodních stání. Turisté je budou moci využívat od příští plavební sezony.“
„Rozšíření přístavu je první stavbou ze série několika staveb, které jsou součástí zastřešujícího projektu Plavební okruh Veselí nad Moravou – Vnorovy. Základní myšlenkou plavebního okruhu je vytvoření paralelní vodní cesty ke stávajícímu kanálovému úseku mezi městem Veselí nad Moravou a obcí Vnorovy. Zájem o plavbu po Baťově kanálu a rekreaci v jeho okolí každým rokem roste a my jsme rádi, že Ředitelství vodních cest první fázi projektu plavebního okruhu dovedlo až k nynější realizaci,“ říká Petr Kolář, starosta Veselí nad Moravou
„Plánovaná výstavba plavebního okruhu, jehož součástí bude také unikátní lodní zdvihadlo, ještě zvýší zájem turistů a současná kapacita přístavu ve Veselí by byla nedostatečná. Proto je jeho rozšíření prvním krokem v rámci celé realizace. V neposlední řadě už dnes tento přístav představuje nejvytíženější veřejný přístav na Baťově kanále, ve kterém v loňském roku přistálo téměř 700 lodí návštěvníků. Současně je zcela naplněna kapacita pro dlouhodobé stání včetně několika půjčoven plavidel,“ doplnil Lubomír Fojtů. „V letošním roce pak kvalitnější zázemí na břehu pro návštěvníky začneme budovat také v přístavech Petrov a Strážnice.“
„Přístav nyní rozšiřujeme v jeho východní a jižní části. Stavba nyní zasáhne zhruba do poloviny délky jižního břehu. Druhá polovina pak bude součástí další plánované etapy,“ říká Vladimír Dvořák, ředitel společnosti Inženýrské a dopravní stavby Olomouc, a.s., zhotovitele stavby a dodává: „Stavba vlastně ukousne část pravého břehu, kde následně vznikne molo s plovoucími výložníky, a činnost zhotovitele se tak provozu ve stávajícím přístavu téměř nedotkne. Plavba v původní části přístavu nebude v sezóně nijak omezena.“
Břehová hrana bude v jižní části posunuta o 10 až 16 m směrem k nově vznikajícímu vinařskému areálu. V první etapě budou vybudovány 3 pevné přístavní hrany s kolmými plovoucími výložníky. V rámci přístavu vzniknou také dvě platformy pro odpočinek navazující na pevná mola, stupně na sezení a další standardní vybavení pro služby, které musí moderní přístav poskytovat. Ve druhé etapě bude u stávajícího vjezdu do přístavu vybudováno plovoucí molo kotvené na dalbách, které bude plnit ochrannou funkci při povodních. V této části pak bude na břehu postaven i provozní objekt s hygienickým zázemím pro uživatele přístavu.
Okruh po svém zprovoznění bude mít celkovou délku cca 9 km a bude rozdělen na 3 části. První část bude vedena stávajícím plavebním kanálem od přístavu Veselí nad Moravou k plavební komoře Vnorovy I, tj. Baťovým kanálem. Po proplavení plavební komorou se dostanou turisté na řeku Moravu, kde budou mít nově možnost buď pokračovat dále rovně plavební komorou Vnorovy II po navazujícím kanále směrem do města Strážnice či přístavu v Petrově, nebo zabočit vlevo a druhým úsekem se vrátit zpět proti proudu řekou Moravou až k zámeckému parku ve Veselí nad Moravou. Tady bude vytvořena propojka řeky s plavebním kanálem, a tím dojde k uzavření uvedeného plavebního okruhu. Tato propojka, která tvoří poslední, třetí část okruhu, bude tvořena krátkým plavebním kanálem s plavebním zařízením, které zabezpečí překonání rozdílu hladin mezi řekou a Baťovým kanálem.
Zhotovitelem stavby je společnost IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a.s. Náklady ve výši 78,4 mil. Kč bez DPH financuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Zdroj a vizualizace stavby: ŘVC ČR
27.3.2025 17.53, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Přehrady a vodní díla, Lodní doprava, Vodní doprava
Aktuality

Hladík: Sanace území v Hustopečích potrvá měsíce
Akt. 31.3.2025 8.21Rubrika: Čistota vody a rekreace, Podnikání s vodou a zákony

Bezmála 200 diváků navštívilo Krkonošské Ozvěny Ekofilmu
Akt. 31.3.2025 7.28Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě