6.2.2023 0.36, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Hlavní zprávy, Lodní doprava
Splavnost Baťova kanálu se má prodloužit na 72 kilometrů v roce 2027
Splavnost Baťova kanálu se má v roce 2027 prodloužit z 53 na 72 kilometrů. Ředitelství vodních cest (ŘVC) má přichystané investice téměř za dvě miliardy korun, které umožní rekreačním plavidlům doplout na severu až do Kroměříže a na jihu do Hodonína. Vzniknou nové plavební komory, přístavy, přístaviště a v nich potřebná infrastruktura, aby kanál dokázal pojmout stále se zvyšující počet návštěvníků a mohl se dále rozvíjet turistický ruch ve městech a obcích u kanálu, řekl dnes na prezentaci plánů ve Veselí nad Moravu ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.
Ročně tráví volný čas na Baťově kanále na 90.000 lidí. Předpokládá se, že zájem se bude zvyšovat i v souvislosti s tím, jak se budou zlepšovat služby a zázemí. Investice mají pomoci také rozložit zátěž rovnoměrně po celé délce toku.
V jihomoravské části kanálu se plánují investice za 1,16 miliardy korun a všechny mají být hotové většinou v letech 2026 a 2027. Vznikne nová plavební komora Sudoměřice – Rohatec, která umožní splutí až do Hodonína. K tomu je také potřeba oprava jezu v Sudoměřicích. V Hodoníně vznikne nový přístav s 80 místy a nové přístaviště se sedmi místy. V Rohatci se má kapacita přístaviště zvýšit o dvě místa.
Projektem, který má odlehčit hlavní části Baťova kanálu, je devítikilometrový plavební okruh Veselí nad Moravou – Vnorovy. Jeho součástí bude nové přístaviště v Zarazicích a v Česku unikátní lodní zdvihadlo ve Veselí. V tomto městě také vznikne největší rekreační přístav v Česku. Jeho kapacita vzroste zhruba na dvojnásobek na 81 stání. Okruh má být splavný v roce 2027.
Ve Zlínském kraji se chystají investice ve výši 720 milionů korun. Jejich dokončení se plánuje převážně na rok 2027, některé stavby mají být hotové o rok dříve. Klíčová pro prodloužení splavnosti do Kroměříže je nová plavební komora Bělov. V samotné Kroměříži vznikne přístav pro 80 plavidel, přístav Slovácko u Uherského Hradiště a Starého Města pojme 50 plavidel. Nové přístaviště se bude stavět v Kvasicích, budou zde čtyři místa, a o dvě místa se zvýší kapacita přístaviště v Uherském Ostrohu. Menší přístaviště bude i v Kroměříži.
Baťův kanál by tak měl být v roce 2027 plnohodnotným turistickým cílem, který nabídne jak dostatečnou kapacitu pro kotvení plavidel, tak potřebné zázemí pro turisty, kteří se na něj vydají na vícedenní dovolenou. V obcích, které už jsou nyní cílem turistů, v minulých letech vznikaly doprovodné služby, jako je ubytování, různé typy občerstvení, půjčovny kol, oblíbené je i spojení plavby s vinařskými zážitky. Původně vznikla umělá vodní cesta před druhou světovou válkou pro přepravu uhlí. Doprava na ní však nefungovala ani čtvrt století. Až v roce 2002 vznikla obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která od té doby rozvíjí turistický potenciál a spolupracuje s institucemi a podnikateli. ŘVC také postupně kanál opravovalo a buduje potřebnou infrastrukturu.
Zdroj: ČTK, ilustrační foto: PMO
6.2.2023 0.36, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Čistota vody a rekreace, Hlavní zprávy, Lodní dopravaAktuality
Jihlava bude mít za rok nový vodojem, zlepší zásobování vodou
Akt. 22.11.2024 15.22Rubrika: Nápoje a voda v potravinách
Do vodohospodářské infrastruktury Ostrava investovala přes 800 mil.
Akt. 22.11.2024 15.20Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě