30.1.2019 12.17, Rubrika: Vodovody a kanalizace
Sucho loni zapříčinilo nárůst počtu havárií na vodovodní síti
Pracovníci Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) řešili v uplynulém roce více havárií na vodovodní síti. Informoval o tom dnes mluvčí PVK Tomáš Mrázek, s tím, že síť loni postihlo 5 208 havárií, což bylo ve srovnání s rokem 2017 o 249 událostí více.
„Vyšší počet havárií přisuzujeme horkému počasí v letních měsících, kdy půda vysychala a tlačila na vodovodní potrubí. Například v srpnu jsme zaznamenali téměř dvacetiprocentní nárůst havárií,“ uvedl Mrázek. „Nejčastější příčinou byla koroze materiálu a pohyb půdy. Tyto dva důvody zavinily téměř 95 procent všech havárií,“ dodal. Havárií I. kategorie, kdy je bez vody více než tisíc odběratelů či strategické, zdravotnické a sociální objekty, bylo 67, což je meziroční nárůst o 19 událostí. Z pěti na deset vzrostl počet havárií na profilech větších než 1000 milimetrů.
Na stokové síti PVK loni zaznamenaly 3 384 havárií, oproti roku 2017 to představuje pokles o zhruba sedm procent. Havárií přípojek bylo 46 procent, havarijní opravy na stokách činily necelých 27 procent a zbytek připadal na havárie šachet, komor, nádrží, spadišť a ostatních zařízení.
Na historické minimum se dostaly ztráty vody, když v loňském roce dosáhly 13,48 procenta. Přitom ještě v roce 2000 ztráty přesahovaly jednu třetinu a v roce 1996 dokonce více než 43 procent. „Ke snížení ztrát vody pomohlo řízení a monitoring vodovodní sítě v kombinaci s preventivním průzkumem v terénu,“ podotkl Mrázek.
Klienti mohou sledovat webové stránky www.pvk.cz, kde jsou informace o výlukách ve speciální sekci. Info o haváriích běží v režimu on-line včetně upřesnění, zda mají vliv na dodávky pitné vody a lokalitě, kde jsou případně umístěny cisterny s náhradním zásobováním. Vše je dostupné i na google mapách.
Odběratelé si také mohou aktivovat službu SMS INFO, kdy bezplatně dostávají do svého mobilního telefonu zprávy o haváriích v jimi zvolené lokalitě. Zákazníci si službu mohou objednat přes webové stránky pvk.cz, zákaznickou linku 840 111 112 nebo 601 274 274 či v Zákaznickém centru PVK – Dykova 3, Praha 10.
PVK letos zaplatí na nájemném za provozování vodohospodářské infrastruktury Pražské vodohospodářské společnosti téměř 2,5 miliardy korun. Další více než miliarda je určena na opravu a údržbu.
Vývoj počtu havárií na vodovodní síti
2012 4507
2013 4717
2014 4520
2015 4677
2016 4500
2017 4959
2018 5208
Vývoj počtu havárií na stokové síti
2012 3779
2013 3440
2014 3736
2015 4338
2016 3913
2017 3643
2018 3384
Vývoj ztrát vody v %
1996 43,13
2000 34,17
2005 25,78
2012 21,43
2013 20,42
2014 17,27
2015 17,60
2016 14,20
2017 15,09
2018 13,48
Zdroj a foto (dispečink PVK) PVK
30.1.2019 12.17, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Nápoje a voda v potravinách, Vodovody a kanalizace, Statistiky a kauzyAktuality

Hasiči instalovali v rybníku u Hustopečí norné stěny a hady kvůli benzenu
Akt. 10.3.2025 14.32Rubrika: Čistota vody a rekreace

Krkonošská muzea se stala členem celosvětového společenství
Akt. 10.3.2025 13.08Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě