22.4.2022 19.15, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Hlavní zprávy, Lodní doprava
V Děčíně začalo fungovat veřejné přístaviště pro rekreační lodě
V Děčíně dnes začalo fungovat nové veřejné přístaviště pro malé rekreační lodě. Jde o první ze série přístavišť, které letos Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) vybuduje. Děčínskou stavbu zhotovila strojní a stavební společnost Labská, náklady ve výši 33 milionů korun financoval Státní fond dopravní infrastruktury. ČTK to dnes řekl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
Plavidla mohou ode dneška kotvit v Děčíně přímo v centru města u nábřeží pod městskou knihovnou. Plovoucí molo dlouhé 36 metrů, kopírující aktuální úroveň hladiny v řece, je vybaveno odběrnými sloupky pro připojení plavidel na elektřinu a pitnou vodu. Lodě mohou u přístaviště stát až 48 hodin. Posádka tak může v klidu navštívit město nebo na Labi přenocovat.
Veřejné přístaviště pro návštěvníky mířící do města na lodích dosud v Děčíně nebylo, k ukotvení plavidel mohli lidé využít pouze vysoké nábřežní zdi, které jsou vhodné jen pro velké lodě, nebo improvizované vyvázání u šikmého břehu.
„Posádky plavidel jistě ocení molo nízko nad hladinou, s pohodlným přístupem po rampě z nábřeží. Připojení na elektřinu je pomocí čipové Přístavní karty, užívané již dnes na Labi v Dolních Zálezlech či Nučnicích a Libotenicích, ale také v ostatních přístavech Vltavy a Baťova kanálu. Novinkou na Labi je přípojka na doplnění nádrží lodí pitnou vodou,“ řekl dnes ČTK ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.
V Roudnici nad Labem na Litoměřicku se připravuje servisní centrum, kde budou moct loďaři pohodlně natankovat. Kolik lidí přístaviště využije, není podle ředitele jasné. Naráz může být u mola ukotveno šest menších plavidel. „Myslím si, že během sezony zde denně bude minimálně jedna loď stát,“ doplnil Fojtů.
I my jsme dnes oslavili #Den_země. Otevřeli jsme nové veřejné přístaviště pro malá plavidla v centru Děčína. Podporujeme tak nejbezpečnější a ekologicky výhodný dopravní mód. #vodní_doprava #vodní_cesty #plavba. pic.twitter.com/3gkZMvz97Z
— Ředitelství vodních cest ČR (@rvc_cr) April 22, 2022
Stavba přístaviště měla být hotová za osm měsíců, zdržení čtyři měsíce měl na svědomí nedostatek vody v Labi. Na vyšší hladinu se čekalo kvůli železobetonovým pontonům, aby je bylo možné po vodě přesunout z přístavu Děčín-Loubí do jejich cílové polohy na Smetanově nábřeží. Úzkým místem na cestě byla plavební úžina Heger v centru Děčína pod Tyršovým mostem, pro jejíž překonání je potřeba dostatečná plavební hloubka.
Město se finančně podílelo na přístupovém prostoru k přístavišti. „Vznik přístaviště pro malá plavidla vítáme, projekt bezpochyby podpoří intenzivnější soužití s největší českou řekou, podpoří cestovní ruch a turistům nabídne zázemí pro jejich pobyt v našem městě,“ řekl primátor města Jiří Anděl (ANO). Vznik přístaviště vítá také obecně prospěšná společnost České Švýcarsko. Její ředitel Jan Šmíd míní, že přístaviště otevírá další možnosti trávení volného času a může pomoci i rozvoji lodních půjčoven.
Zdroj: ČTK, foto: ŘVCČR
22.4.2022 19.15, Rubrika: Čistota vody a rekreace, Hlavní zprávy, Lodní doprava