11.2.2014 17.14, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace
Voda z kohoutku dodávaná 1. SčV je kvalitní a nepotřebuje další úpravu
V posledních dnech se na zákaznickou linku 1. SčV, a.s., která provozuje vodohospodářský majetek v podstatné části Příbramska, Prahy západ a východ a Kolínska, obrací klienti s dotazy na kvalitu dodávané pitné vody. Navštívili je totiž pracovníci firmy Batamo s.r.o., s tím, že voda na Příbramsku je závadná a doporučují koupi přístroje, který jim vyrobí zaručeně kvalitní vodu. Uvedla to Kristina Blaszczyková, tisková mluvčí 1. SčV.
Pitná voda dodávaná veřejnými vodovody musí splňovat přísné zákonem dané normy. Nejsou – li odběratelé s kvalitou vody spokojeni, mají právo u dodavatele vody požadovat prošetření situace. „Kvalitu pitné vody jako správci veřejných vodovodů průběžně ve všech lokalitách kontrolujeme pravidelným odběrem vzorků, v mnohých případech z preventivních důvodů i nad rámec počtu požadovaného zákonem. Z dosahovaných výsledků je zřejmé, že v naprosté většině lokalit odpovídá kvalita dodávané vody požadavkům na kvalitu vody pitné ve smyslu Vyhl. Mzdr. č. 252/200 Sb a je tudíž zcela bezpečná a zdravotně nezávadná. V případech, kdy zjistíme nedostatky v kvalitě vody, provádíme okamžitá nápravná opatření včetně opakované laboratorní kontroly. V obcích, kde není technicky možné za stávajících podmínek vyhovující kvalitu vody zaručit, jsou o situaci odběratelé vždy informováni.“ uvedl Petr Vašek, technolog pitných vod společnosti 1. SčV.
Je zřejmé, že v naprosté většině případů voda z kohoutku žádnou další úpravu nevyžaduje. Společnost 1. SčV, a.s. proto varuje své zákazníky před podomními prodejci „zaručených“ přístrojů na úpravu pitné vody, jejichž cílem je, dle našich zkušeností, především vylákat patřičný obnos peněz. Přístroje na domácí úpravu pitné vody by měli lidé využívat pouze tam, kde spotřebitel potřebuje dosáhnout z určitého důvodu vyšší či odlišné kvality vody z vodovodu nebo tam, kde z kohoutku teče pouze voda užitková. „Ve všech těchto případech by však mělo být zařízení osazováno cíleně na základě konkrétního požadavku či pro zlepšení konkrétního parametru (či parametrů) dodávané vody. Návrh zařízení by měl vždy vycházek z konkrétního rozboru vody zajištěného akreditovanou laboratoří. Při zvažování potřeby osazení domovního filtru se mohou lidé se žádostí o radu bez obav obrátit na svého dodavatele vody či na hygienickou stanici,“ řekl Vašek.
Pár jednoduchých rad jak postupovat při zvažování nákupu domovní úpravny vody:
1. Zvažte, zda je pro Vás zakoupení domácího zařízení pro úpravu pitné vody z veřejného vodovodu opodstatněné. Informujte se u Vašeho dodavatele pitné vody na její kvalitu (informaci je Vám dodavatel ze zákona povinen sdělit). Pokud máte potíže s kvalitou dodávané vody a jste si jisti, že nejsou způsobeny vaším vnitřním rozvodem, kontaktujte Vašeho dodavatele pitné vody. Ten by měl prošetřit příčinu potíží a v rámci svých možností by měl přijmout opatření pro zlepšení kvality dodávané vody v případě, že kvalita neodpovídá požadavkům na kvalitu vody pitné.
2. Pokud jste usoudili, že je pro Vás zakoupení na domácí úpravu vody nezbytné a hodláte jej zakoupit (například z důvodu požadavků vyšší nebo odlišné kvality, než je kvalita pitné vody ve vašem vodovodu) , oslovte pokud možno více společností, které se prodejem takových zařízení zabývají a nechte si zpracovat konkrétní návrh technického řešení.
3. Řešení si nechte zpracovat na základě konkrétního požadavku na kvalitu vody nikoli na základě změření jednoho nebo několika málo ukazatelů. Hodnoty ukazatelů kvality vody dodávané veřejným vodovodem ve Vašem městě či obci je Vám Váš dodavatel vody povinen sdělit.
4. Konzultujte navržená technická řešení s nezávislou organizací např. s Vaším dodavatelem vody nebo hygienickou stanicí.
5. Při nákupu zařízení požadujte jasné informace o funkci zařízení, technických parametrech (průtok, tlak), životnosti, podmínkách provozu, obsluhy a údržby a o tom jaké látky je filtr schopen odstraňovat. Samozřejmostí by měl být také návod k použití v českém jazyce. V něm by neměly chybět pokyny pro zprovoznění zařízení po jeho odstávkách (ve většině případů je nezbytný 15-20 minutový proplach), údaje o kapacitě náplní a pokyny pro jejich výměnu.
6. Požadujte k zařízení posudek autorizované laboratoře, že je možné je použít ke styku s pitnou vodou a k úpravě vody na vodu pitnou. Solidní prodejce by Vám měl tento posudek předložit.
7. Pokud chcete používat vodu ze zařízení jako vodu pitnou, nevybírejte zařízení na bázi reverzní osmózy, nanofiltrace či destilace, které produkují demineralizovanou vodu zbavenou všech, tedy i těch pro zdraví potřebných solí a minerálů.
8. Nechte si laboratorním rozborem ověřit, zda kvalita vody ze zařízení odpovídá požadavkům na kvalitu vody pitné či Vašim odlišným požadavkům.
9. Pokud budete mít se zakoupeným přístrojem potíže, obraťte se na jeho prodejce a požadujte nápravu. V případě neochoty prodejce máte možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci.
Naše voda
11.2.2014 17.14, Rubrika: Co bychom měli vědět o vodě, Voda a naše peněženka, Vodovody a kanalizace